Länkstig

Introduktion till spelvetenskap

Kurs
DIT248
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
50%
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Campus
Undervisningsspråk
Engelska
Start/slut
-
Ansökningsperiod
-
Anmälningskod
GU-18663
Ansökan stängd

Om utbildningen

Spel har varit en del av mänsklig kultur sedan urminnes tider. Med åren har spelandet utvecklats och intagit nya former och vänt sig till nya målgrupper, inte minst sedan introduktionen av datorspel. Meningen med denna kurs är att ge en överblick av spel i alla dess former samt teoretiska begrepp och ramverk för att analysera spel.

Kursen är uppdelad i fyra olika på varandra byggande delmoment som betraktar olika former av spel och olika perspektiv på spelande. Den första delen ser på spel som system och fokuserar på brädspel och kortspel samt introducerar allmänna begrepp för att beskriva spel och spelande. Nästa del övergår till att se på hur spelare uppfattar och lever sig in i spelande, och använder sig av rollspel och lajvspel för att lyfta fram spelarupplevelsen som ett betraktningsfokus. Den tredje delen belyser olika mediers påverkan på spel och spelande genom att fokusera på datorspel och onlinespel. Den sista delen undersöker hur gränserna mellan spel och andra aktiviteter kan bli otydliga genom speldesign och hur spel kan användas för andra ändamål än att underhålla, exempelvis för att kritisera, påverka, eller lära ut. Varje del introducerar teoretiska begrepp och ramverk genom akademiska texter och bygger på de tidigare delarna.

Behörigheter och urval

Behörighet

Kandidatexamen om 180 högskolepoäng eller 60 högskolepoäng i huvudområdet datavetenskap.

Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOELF, IELTS.

Urval

Högskolepoäng, max 285 hp.