Introduktion till vetenskaplig metod
Introduction to scientific method
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som en obligatorisk kurs i Sjuksköterske- och i Röntgensjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.
Behörighet
Innehåll
Vetenskapsteori
Kvalitativa metoder
Kvantitativa metoder
Forskningsprocessen
Akademisk integritet och forskningsetik
Evidensbaserad kunskap
Hållbar utveckling
Vetenskaplig muntlig
Skriftlig kommunikation
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara innebörden i evidensbaserad kunskap
- jämföra olika vetenskapliga traditioners påverkan på kunskapsbildning
- beskriva kvalitativ och kvantitativ metod i relation till huvudområdet
- beskriva grundläggande utgångspunkter för hållbar utveckling
Färdigheter och förmåga
- redogöra för vetenskapsteoretiska grunder för kunskap
- systematiskt söka efter vetenskaplig kunskap
- redogöra för skillnader mellan vetenskapliga originalartiklar och översiktsartiklar
- skriftligt sammanställa vetenskaplig kunskap enligt forskningsprocessen samt presentera resultatet muntligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och analysera vetenskaplig litteratur med avseende på tillförlitlighet
- värdera forskningens och etikens betydelse för det omgivande samhället
- värdera och tolka betydelsen av evidensbaserad vård, samt ett hållbarhetsperspektiv
- identifiera behov av ytterligare forskning
- reflektera över hållbar utveckling; kopplingen till vetenskapliga frågeställningar, samt betydelse för människors hälsa relaterat till sjuksköterskans och röntgensjuksköterskans ansvar
- reflektera över den egna professionsutvecklingen
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisning sker genom:
föreläsningar
självstudier
grupparbete
seminarier
workshops
Examinationsformer
Examination sker genom:
Muntlig examination vetenskapsteori (1 hp)
Muntlig examination hållbar utveckling (0,5 hp)
Muntlig examination kvalitativ och kvantitativ metod (2 hp)
Närvaro vid minst 4 handledningar samt muntlig presentation av uppsats. (3 hp)
Webtest Akademisk integritet och söka värdera (0,5 hp). *
Reflektioner i grupp- Yrkesspåret (0,5 hp). *
Examinationer märkta med * kan kompletteras skriftligt.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.