Jakobs nyvunna kunskaper i statistik förbättrar fysioterapin
”Eftersom jag redan håller på med lite parallella projekt som innehåller just de analyser som vi har gått igenom har jag kunnat applicera dessa och fått en bättre förståelse för vad som krävs för att göra analyserna i mina egna forskningsprojekt. Det har haft ett direkt påslag i min utveckling och jag förstår den litteratur jag läser väldigt mycket bättre.” säger Jakob.
Jakob Lindskog blev färdig fysioterapeut för 2,5 år sedan och har sedan dess arbetet inom primärvården med idrottsskador i Göteborg. Parallellt med jobbet har Jakob också börjat studera kurser på avancerad nivå för att längre fram kunna ta en master inom ämnet. En av dessa kurser har varit ”Kvantitativa metoder och biostatistik”. Kursen ger kunskaper i att tolka, förstå och utvärdera medicinsk statistik.
Utöver sina ordinarie arbetsuppgifter som fysioterapeut ingår Jakob också i ett forskarlag på arbetsplatsen där de bedriver forskning inom ämnet parallellt. Det är i detta projekt som han ganska omgående kunnat omsätta sin nyvunna kunskap inom statistik i praktiken. Nu förstår han vikten av att kunna sin statistik.
Jakob berättar att han alltid haft lätt för siffror och matematik. Han studerade en teknisk utbildning på gymnasiet innehållandes mycket matte och programmering och han har pluggat ett år på Chalmers innan han påbörjade sin utbildning till fysioterapeut.
– På grund av det tekniska har jag en fäbless för just statistik, räkning och att hålla koll på siffror.
Men man behöver inte vara duktig på siffror för att klara kursen. Jakobs bästa råd för de studenter som tycker det är svårt eller tråkigt med statistik är att försöka se vilket värde det kan tillföra den vård de kommer bedriva.
– Väldigt mycket av våra framsteg inom medicin och fysioterapi bygger på att man kan läsa och utvärdera. Kan man inte förstå den forskning som utförs så ligger man lite i bakkant skulle jag säga. Man är på minus och jag tror det är viktigt att man har en grundläggande förståelse för vilka typer av test som jämför vad och vad de faktiskt säger. Annars finns en risk att man inte alls förstår forskningen och antingen övertolkar eller misstolkar resultaten.
Avslutningsvis vill Jakob skicka med en tanke om det stora värdet denna kurs medför.
– Även om det kan vara lite avskräckande för de som läser medicinska ämnen att just jobba med statistik, så tycker jag ändå det är viktigt att ge sig själv chansen att förstå för att kunna göra den vård man själv bedriver bättre.
Av: Peter Tjärndal