Kandidatprogram i engelska med arbetslivsanknytning
Bachelor's Programme in English Studies
Om utbildningsplanen
Syfte
Engelska har idag en central roll i såväl officiell kommunikation världen över som i populärkultur, media, reklam och offentliga miljöer. Det är förstaspråk för hundratals miljoner människor och andra- eller främmandespråk för ännu fler. Både globalt och lokalt är goda kunskaper och färdigheter i engelska av största vikt för framgångsrik interkulturell, personlig och strategiskt integrerad kommunikation på många olika nivåer i vårt samhälle.
Syftet med kandidatprogrammet är att garantera studenterna såväl bredd som djup inom ämnet med en välavvägd balans mellan bildningskurser och mer yrkesinriktade kurser i en unik kombination för en föränderlig arbetsmarknad. Studenterna kommer att möta en stor variation av kurser inom språkvetenskap, litteraturvetenskap, kultur, samt akademisk kommunikation i tal och skrift, i en tydlig progression, tillsammans med ett antal direkt arbetslivsinriktade kurser som även omfattar en valbar praktikperiod och möjlighet till utlandsstudier.
Förutom kurser som även erbjuds som fristående kurser vid institutionen och kurser med arbetslivsinriktning läser studenterna programspecifika specialiseringskurser på fördjupningsnivå. De programspecifika kurserna och det skräddarsydda paketet med arbetslivsorienterade kurser utgör programmets bevekelsegrund och det mervärde programstudenter får i relation till studenter på fristående kurser. Genom ett program främjas även långsiktig stabilitet, kontinuitet, förutsägbarhet och social sammanhållning för studentgruppen.
Under utbildningen förvärvar studenterna kompetenser som kan tillämpas inom en rad områden. Utbildningen kan leda till arbete som språkexpert inom näringsliv och offentlig förvaltning, arbete inom turism, marknadsföring, kultur- och utbildningssektorn, kommunikation och översättning. I kombination med kompletterande studier inom andra huvudområden kan den även leda till en yrkesexamen som till exempel lärare eller bibliotekarie. Programmet kan förbereda studenterna för både ett engelskspråkigt och ett flerspråkigt arbetsliv, om studenten behärskar fler språk eller om engelska kombineras med studier i andra språk.
Programmet omfattar minst fyra terminers heltidsstudier i engelska inom litteratur- och språkvetenskap samt specialisering inom någon del av området, d.v.s. litteratur och/eller språkvetenskap och ger därmed behörighet till fortsatta studier på avancerad nivå.
Behörighet
Examen och huvudområde
Utbildningen leder till Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Engelska (Degree of Bachelor of Arts with a major in English).
Innehåll
Innehåll
Programmet består av sex terminers heltidsstudier, varav minst fyra terminer ägnas åt studier i engelska. Programmet ges med start på höstterminen. Programmets kurser ges på campus men med vissa kurser som hybridkurser, och med möjlighet att förlägga andra terminens kurs vid University of Sussex, Storbritannien.
Kurserna som ingår i programmet är av sex olika slag:
- kurser i engelsk litteraturvetenskap (grundkurs, fortsättningskurs, och fördjupningskurs som samläses med motsvarande fristående kurser),
- kurser i engelsk språkvetenskap (grundkurs, fortsättningskurs, och fördjupningskurs som samläses med motsvarande fristående kurser),
- kurser i engelsk litteraturvetenskap och engelsk språkvetenskap som inte ges som fristående kurser,
- kurser som utgör fördjupning inom huvudområdet engelska eller breddning i annat ämne,
- praktikkurs (som kan förläggas utomlands), samt
- självständigt arbete.
Upplägg
Termin 1, 2 och 6 i programmet består av ämnets ordinarie kurser på grund-, fortsättnings- och fördjupningsnivå.
De programspecifika specialiseringskurserna under termin 3 och 5 på fördjupningsnivå är utformade för att ge studenterna en unik kompetensprofil. I tillägg till mer teoretiska kurser läser studenterna ytterligare kurser med tydlig arbetslivsanknytning, genomför en valbar arbetsplatspraktik samt ges utrymme till en termin med valfria kurser som också innebär ett mobilitetsfönster. Programmet avslutas med fördjupningskursen med en kandidatuppsats inom språkvetenskap eller litteraturvetenskap som slutmål.
Specialiseringskurserna syftar till att fördjupa studenternas analytiska förmågor, genom till exempel korpusanalys. Studenterna lär sig metoder för att analysera stora textmängder, en ovärderlig färdighet i alla datadrivna roller, där praktiskt arbete med programvara för textanalys ingår. Studenterna får även utforska betydelsen av olika litterära teman, vilket berikar deras förmåga att förstå och uttrycka komplexa miljömässiga och sociala idéer.
Flera av specialiseringskurserna har en mycket tydlig arbetslivsanknytning i linje med programmets profil. Studenterna tillägnar sig kunskaper om engelskans anpassningsbarhet i olika kulturella och professionella sammanhang, vilket utvidgar det globala perspektivet vidare och främjar utvecklingen av studenternas interkulturella kommunikationsförmåga. Inom dessa kurser sammanförs även lingvistiska teorier med digitala verktyg och Al, för att vidareutveckla studenternas kommunikativa och analytiska färdigheter för till exempel skrivande och språkkonsultsarbete. De ges också möjlighet att praktisera sina nyvunna kunskaper på en arbetsplats.
Studenter som inte önskar göra praktik erbjuds i stället att läsa andra kurser inom institutionens aktuella utbud.
Kurserna i programmet skapar tillsammans en rik kompetensuppsättning, från tydlig och övertygande kommunikation till innovativ problemlösning och etiskt globalt engagemang, samtidigt som de säkerställer att studenterna blir skickliga på att navigera i de digitala transformationer som formar dagens värld. Denna unika kombination av kurser erbjuder inte bara personlig utveckling utan också gedigna förberedelser för vidare akademiska studier och studenternas framtida arbetsliv.
Termin 1
Engelska: Grundkurs (30 hp):
Tillsammans syftar kursens olika delar till att ge studenten ökade kunskaper om och färdigheter i det engelska språket, ökad kunskap om engelskspråkig litteratur och kultur samt att öva sig i att anamma ett vetenskapligt förhållningssätt. Därutöver syftar kursen till att lägga en grund för kunskap om hållbar utveckling och en utveckling av generiska kompetenser.
Termin 2
Engelska, Fortsättningskurs, (30 hp) (som enligt rekommenderad studiegång förläggs vid University of Sussex i Brighton)
Kursens olika delar syftar till att ge studenten ökad språklig, kommunikativ, litterär och kulturell kompetens utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Därutöver syftar kursen till att vidareutveckla studenternas generiska kompetenser.
Termin 3
Programspecifik specialiseringskurs I (30 hp)
Den här terminen får studenterna utforska korpusstilistik och teoretiskt motiverad litteraturanalys. De utforskar även miljömässiga och sociala konsekvenser av olika sätt att närma sig litterära texter och därmed uppfylls de krav som ställs på en hållbarhetsrelaterad kurs.
De studerar även professionell kommunikation på engelska och karriärplanering inom en föränderlig arbetsmarknad.
Termin 4
Valfri breddning i annat ämne, ytterligare fördjupning i huvudområdet engelska genom fristående kurser eller studier utomlands.
Termin 5
Programspecifik specialiseringskurs II (30 hp)
Den här terminen möter studenterna teorier relevanta för språkkonsultation, såsom sociolingvistik, pragmatik och diskursanalys. De studerar även engelskans roll i olika professionella, sociala, kulturella och geografiska sammanhang och vilka språkliga utmaningar som kan uppstå med krav på mottagaranpassning i både en- och flerspråkiga miljöer, även anpassat till olika medier och kommunikationskanaler.
Kursen behandlar även den alltmer ökande användningen av digitala verktyg och AI-teknologier i olika akademiska och andra yrkesmässiga situationer, såsom forskning, undervisning, språkredigering, affärskommunikation, med en stark grund i engelsk språkvetenskap.
Studenterna erbjuds praktiktjänstgöring på en egen vald arbetsplats med syfte att ge dem möjlighet att tillämpa sina språkkunskaper i en arbetssituation, liksom att identifiera möjliga framtida karriärvägar i Sverige eller utomlands.
Studenter som inte vill eller kan ordna en praktikplats erbjuds i stället att läsa andra kurser inom institutionens aktuella utbud.
Termin 6
Under den här terminen ges studenterna möjlighet att fördjupa sig inom litteraturvetenskap eller språkvetenskap.
Alternativ 1
Fördjupningskurs i engelska, litteraturvetenskaplig inriktning (15 hp)
Inom kursen får studenterna diskutera och kritiskt reflektera kring centrala litteraturteoretiska och metodologiska problem samt kring litteraturens och litteraturvetenskapens roll i ett modernt samhälle och även utforska ett specifikt tema. Då delkursen bidrar till färdigställandet av ett eget självständigt vetenskapligt arbete ingår även en kritisk diskussion av det vetenskapliga författandets grunder och villkor samt möjlighet till strukturerad reflektion över det egna vetenskapliga förhållningssättet.
Fördjupningskurs i engelska, litteraturvetenskaplig uppsats (15 hp)
Uppsatskursens huvudsyfte är att studenten ska lära sig att på god engelska författa och försvara ett eget vetenskapligt arbete. Studenten lär sig att i samråd med handledare planera en litteraturvetenskaplig undersökning och därefter självständigt genomföra och redovisa undersökningen. Studenten ska också kunna försvara sin uppsats vid ett seminarium samt granska en annan uppsats på ett kritiskt och konstruktivt sätt.
Alternativ 2
Fördjupningskurs i engelska, språkvetenskaplig inriktning (15 hp)
Inom denna kurs analyseras och diskuteras det engelska språkets struktur och funktion utifrån olika språkvetenskapliga perspektiv, till exempel semantik, syntax, diskursanalys, sociolingvistik. I samband med diskussioner kring språkvetenskapliga teorier ger kursen en beskrivning av aktuella metoder inom språkforskning. Då delkursen bidrar till färdigställandet av ett eget självständigt vetenskapligt arbete ingår även en kritisk diskussion av det vetenskapliga författandets grunder och villkor samt möjlighet till strukturerad reflektion över det egna vetenskapliga förhållningssättet.
Fördjupningskurs i engelska, språkvetenskaplig uppsats (15 hp) (samläses med fristående kurs)
Uppsatskursens huvudsyfte är att studenten ska lära sig att på god engelska författa och försvara ett eget vetenskapligt arbete. Studenten lär sig att i samråd med handledare planera en språkvetenskaplig undersökning och därefter självständigt genomföra och redovisa undersökningen. Studenten ska också kunna försvara sin uppsats vid ett seminarium samt granska en annan uppsats på ett kritiskt och konstruktivt sätt.
Mål
Generella mål för kandidatexamen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
1) visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
2) visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
3) visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
4) visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
5) visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
6) visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
7) visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
8) visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Lokala mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad utbildning ska den studerande
1) visa betydande kunskap och förståelse inom huvudområdet engelska med avseende på språk, litteratur och kultur, samt
2) visa relevant kunskap om ämnets vetenskapliga grund, och därtill tillämpliga forskningsmetoder, fördjupning inom någon del av huvudområdet samt orientering om relevanta forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad utbildning ska den studerande
3) visa förmåga att söka, samla, analysera, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning och därvid kunna tillämpa korrekt referenshantering och citatteknik,
4) visa förmåga att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer inom huvudområdet och därur härleda möjliga praktiska konsekvenser,
5) visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem med hjälp av språkvetenskapliga och litteraturvetenskapliga begrepp och metoder,
6) visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
7) visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och därvid uttrycka sig med precision på korrekt och idiomatisk engelska anpassat till genre, situation och mottagare, samt
8) visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser genom att kunna tillämpa sina ämneskunskaper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning ska den studerande
9) visa förmåga att inom huvudområdet göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, inbegripet att reflektera kring engelskans roll lokalt och globalt,
10) visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används med målet att möjliggöra en hållbar samhällsutveckling, samt
11) visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens inom huvudområdet.
Hållbarhetsmärkning
Övriga föreskrifter
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.
Platsgaranti
Student som i föreskriven takt följer programmet har generell platsgaranti.