Kursplan

Klinisk beroendepsykologi

Kurs
PZ2114
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/48
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-28
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Psykologiska institutionen

Kursens moduler

Missbruks-och beroendepsykologi - begrepp och modeller, 5 Högskolepoäng
Systematisk översikt, 2,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs på avancerad nivå.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs psykologexamen. Vidare krävs språkkunskaper motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska B/Engelska 6.

Innehåll

Kursens övergripande pedagogiska syfte är att öka kunskapen om missbruks- och beroendepsykologiska modeller och teorier samt dess kliniska tillämpningar. Vidare är syftet att, genom diskussioner med kollegor och kursansvariga, öka kunskapen om juridiska och etiska aspekter i hanteringen av beroendefrågor i relation till patienter/klienter, kollegor och i relation till den organisation man verkar inom.

Kursen är uppdelad i två delkurser:

1. Missbruks-och beroendepsykologi - begrepp och teorier modeller (Addiction psychology – concepts and models), 5 hp

Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

I delkurs 1 behandlas och problematiseras centrala teoretiska ramverk inom beroendepsykologi rörande substans- och beteendemissbruk och beroende. I delkurs 1 ingår presentation och diskussion av psykologiska förklaringsmodeller till beroendeproblematik. Delkurs 1 belyser patogena och salutogena mekanismer samt psykologiska insatser för att förebygga och förändra beteende vid skadligt bruk och beroende. I delkurs 1 diskuteras organisatoriska faktorer av beroendevården samt psykologens roll i vårdkedjan vid behandling av beroende. Delkurs 1 behandlar även olika former av etiska och juridiska aspekter som är centrala för psykologen i klinisk hantering av beroendefrågor.

2. Systematisk översikt (Systematic review), 2,5 hp

Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkurs 2 består av ett skriftligt arbete i form av en systematisk översikt av ett väl avgränsat missbruks- och beroendepsykologiskt tillämpningsområde. Studenten väljer inriktning utifrån de teman som behandlats under den första delkursen, och förväntas vidareutveckla och fördjupa de kunskaper som förvärvats genom inläsning av den obligatoriska kurslitteraturen. Delkursen behandlar riktlinjer för systematiserad sökning och utvärdering av vetenskapliga studier samt riktlinjer för skriftlig redovisning av sökta vetenskapliga studier.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för psykologiska förklaringsmodeller till varför beroendeproblem uppstår, utvecklas och fortskrider.
  • Beskriva preventiva insatser vid riskbruk och rehabiliterande insatser vid skadligt bruk och beroende.

Färdigheter och förmåga

  • Argumentera för lämpliga behandlingsåtgärder och rehabiliterande insatser vid skadligt bruk och beroende.
  • Kommunicera värderingar förenliga psykologens roll för att främja likvärdig vård i kliniska frågor som rör beroende
  • Självständigt kunna söka relevant forskning, dokumentera och informera om central forskning inom det missbruks- och beroendepsykologiska forskningsområdet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Problematisera kring olika former av etiska och juridiska aspekter som är centrala för psykologens behandlingsåtgärder och rehabiliterande insatser vid skadligt bruk och beroende.
  • Reflektera kring hur organisatoriska faktorer av beroendevården och psykologens roll i vårdkedjan påverkar behandlingsåtgärder och rehabiliterande insatser vid skadligt bruk och beroende
  • Utvärdera evidens bakom insatser vid skadligt bruk och beroende
  • Analysera och reflektera kring empirin och den kliniska tillämpbarheten tillhörande ett individuellt valt missbruks- och beroendepsykologiska forskningsområde

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen består av nätbaserade läraktiviteter som inspelade och digitala föreläsningar, seminarier och kollegiala diskussioner, kollegial granskning och skriftliga inlämningsuppgifter.

Undervisningsspråk: svenska

Kurslitteraturen kan utgöras av såväl svensk- som engelskspråkig litteratur.

Examinationsformer

All undervisning samt kurslitteratur och övrigt kursmaterial som tillhandahålls under kursens gång kan utgöra grund för examination.

Delkurs 1 examineras genom deltagande vid obligatoriska moment, genom godkända skriftliga inlämningar samt genom godkänt deltagande i digitala examinationsseminarium.

Delkurs 2 examineras genom deltagande vid obligatoriska moment, genom godkända skriftliga inlämningar samt genom godkänt deltagande i digitala examinationsseminarium.

Obligatoriska moment ska kompenseras enligt kursledares anvisningar.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd på kursen krävs:

Delkurs 1

  • Genomförda och godkända skriftliga inlämningsuppgifter.
  • Närvaro, aktivt deltagande och godkända bidrag enligt instruktion vid obligatoriskt lärmoment. Alternativt godkänd ersättningsuppgift.

Delkurs 2

  • Genomförda och godkända skriftliga inlämningsuppgifter.
  • Närvaro, aktivt deltagande och godkända bidrag enligt instruktion vid obligatoriskt lärmoment. Alternativt godkänd ersättningsuppgift.

Kursvärdering

Kursledaren ansvarar för att de studerande bereds tillfälle att göra en anonym skriftlig kursvärdering vid kursens slut. Efter avslutad kurs skriver kursledaren en kursrapport, där bl.a. en sammanställning av kursvärderingen ingår. Kursrapporten behandlas i aktuell beredningsgrupp och förmedlas både till de studenter som genomförde kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Kursrapporter hålls tillgängliga för studenter.

Övriga föreskrifter

Om det i kursen ställs krav på tillgång till dator, internet eller eventuella andra digitala resurser ansvarar studenten själv för att hen har tillgång till det.