Konfliktlösning: Konflikter i grupper och organisationer
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Kursen är en fördjupningskurs.
Huvudområde
Arbetsvetenskap med inriktning mot konfliktlösning
Fördjupning
G1F, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på Konfliktlösning: Konfliktkunskap (XX5060 och Konfliktlösning: Dialog, förhandling och medling (XX5050), alternativt Konfliktlösning: Grundkurs (KL1101).
Innehåll
Kursen behandlar konflikter i grupper och organisationer. Stor vikt läggs vid det konfliktförebyggande arbetet i form en djupgående diskussion kring konflikthanteringssystem. Därutöver uppmärksammas samband mellan konflikter och utveckling i arbetsgrupper, delvis med hjälp av dramapedagogiska metoder. Kursen knyter an till relevanta aspekter av arbetslivet.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Förklara de grundläggande skillnaderna mellan maktbaserade, rättighetsbaserade och behovsbaserade procedurer för konflikthantering i organisationer
- Förklara grundläggande gruppdynamiska begrepp och kunna redogöra för arbetsgruppers konflikt- och utvecklingspotential
- Redogöra för hur ett konflikthanteringssystem skulle kunna implementeras i en organisation
Färdigheter och förmåga
- Planera, organisera, genomföra och leda dramapedagogiska övningar som metod för grupputveckling
- Identifiera och sammanfatta integrerade konflikthanteringssystem i organisationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Värdera befintliga konflikthanteringssystem i organisationer och föreslå förbättringar
- Reflektera över egna förhållningssätt och lärandeprocesser som aktualiseras i möten och konflikter med andra i grupper och organisationer
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen består av föreläsningar, seminarier och workshops. Olika undervisningsinslag varvas med grupparbeten som förberedelse inför seminariediskussioner, gruppövningar i form av gestaltning och rollspel, och självständigt individuellt arbete.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Examination sker genom skriftliga individuella uppgifter, skriftliga gruppuppgifter, muntlig grupptentamen samt genom aktivt deltagande i workshops och redovisningar i gestaltande form.
Undervisningsinslag med krav på fysisk närvaro och aktivt deltagande ingår i kursen. Frånvaro vid sådant obligatoriskt moment kan komma att ersättas med alternativ uppgift.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
I kursen ges något av betygen Väl godkänd VG, Godkänd (G) och Underkänd (U). För att uppnå kursbetyg Godkänt krävs G på alla examinerande moment. För VG på kurs krävs G på samtliga examinerande moment och VG på fallstudie.
Kursvärdering
Kursansvarig säkerställer att studenterna bereds tillfälle att göra en skriftlig kursvärdering i anonymiserad form under kursens gång eller i slutet av kursen. I möjligaste mån skall studenterna även beredas möjlighet till muntlig kursutvärdering. En sammanfattning av resultatet, och eventuella förslag på förändringar, skall tillgängliggöras för studenterna och behandlas i samband med kursintroduktionen vid efterföljande kurstillfälle.