Konst- och bildvetenskap, fördjupningskurs
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Godkänt resultat på grund-, respektive fortsättningskurs i konst- och bildvetenskap eller motsvarande.
Innehåll
Kursen ger fördjupade insikter om metod- och teoribildningar inom huvudområdet. Ett urval konstvetenskapliga texter diskuteras och problematiseras. I kursen prövas olika modeller för analys och tolkning av bild och gestaltad miljö. Det individuella uppsatsarbetet utgör en central del i kursen.
Delkurser
- Metod och teori (1,Methods and theoretical perspectives), 7,5 hp
- Metod och teori, ämnesspecifik fördjupning (2, Discipline-specific methods and theoretical perspectives), 7,5 hp
- Uppsatskurs (3, Individual Degree Project ), 15 hp
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra initierat för och förklara avancerade teoretiska och metodiska resonemang inom ämnet,
- identifiera konst- och bildvetenskaplig historiografisk kontext,
- förstå den vetenskapliga uppsatsens ramverk,
Färdigheter och förmåga
- tillämpa avancerade vetenskapliga modeller för analys och tolkning,
- kritiskt bearbeta och kommunicera metodiska och teoretiska färdigheter i skriftlig och muntlig form,
- självständigt identifiera, formulera och diskutera kvalificerade problemställningar,
- planera och genomföra ett självständigt arbete som tillämpar konstvetenskaplig teori, metod och metodologi (delkurs 3),
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera och jämföra källmaterial samt vetenskapliga utsagor,
- självständigt göra kvalificerade metodiska och teoretiska val och bedömningar,
- reflektera över den egna kunskapspositionen i förhållande till en större vetenskaplig kontext,
- förhålla sig till och tillämpa ovanstående i ett självständigt uppsatsarbete (delkurs 3).
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier samt gruppvis uppsatshandledning.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Delkurs 1 Metod och teori och delkurs 2 Metod och teori, ämnesspecifik fördjupning examineras med skriftlig hemtentamen. Vid frånvaro från en kursaktivitet tilldelas studenten en alternativ uppgift. Delkurs 3 Uppsatskurs examineras skriftligt genom en sammanvägning av en vetenskaplig uppsats, ett muntligt försvar av den egna uppsatsen samt en opposition av en uppsats författad av en annan student.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs minst 75% VG på kursen.
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Jämställdhets- och likabehandlingsaspekter ska beaktas i innehåll, litteratur, undervisning och utvärdering.