Kursplan

Konsthistoria och bildanalys med inriktning mot pedagogik

Art History and Visual Analysis with a Focus on Pedagogy

Kurs
FKGKBA
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/3
Ikraftträdandedatum
2024-06-24
Beslutsdatum
2024-06-24
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Konsthistoria, 8 Högskolepoäng
Bildanalytiska metoder, 4 Högskolepoäng
Pedagogiskt iscensättande, 3 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper inom konsthistoria och bildanalys i relation till bildpedagogiska begreppsbildningar. Kursen ger förståelse för begrepp som används vid beskrivning av konstnärliga verk, arkitektur och bilder samt ger färdigheter att tillämpa bildanalytiska metoder.

Genom kursens litteratur, diskussioner och analysövningar får studenten verktyg för att reflektera kritiskt kring konsthistoria och bildanalys i relation till samtida konstnärliga sammanhang och pedagogiska verksamheter. Kursen utvecklar studentens förståelse för konstens roll i samhället genom normkritisk och intersektionell teori.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för ett urval av konsthistoriska stilepoker och samtida konstriktningar
  • redogöra för ett urval av teorier och begreppsbildningar inom bildpedagogik
  • redogöra för ett urval av bildanalytiska teorier och metoder

Färdigheter och förmåga

  • analysera historiska och samtida konstformer inom bild- och formområdet
  • genomföra en mindre bildanalytisk studie av ett valt historiskt och ett samtida konstnärligt verk i en offentlig miljö
  • utforma en bilddidaktisk lärandesituation för ett valt pedagogiskt sammanhang

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera historisk och samtida konst utifrån ett normkritiskt och intersektionellt perspektiv
  • reflektera kring samband mellan det egna lärandet och lärande i ett metaperspektiv i relation till konsthistoria och bildanalys
  • identifiera och diskutera aktuella debatter inom samtida konstnärliga sammanhang.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen genomförs som distansstudier via Göteborgs universitets lärplattform.

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och bildanalysövningar.

Kursens föreläsningar och seminarier sker online i realtid. Visst förinspelat undervisningsmaterial kan förekomma.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom

  • muntliga redovisningar i seminarieform
  • en bildanalytisk fallstudie
  • skriftliga inlämningsuppgifter
  • redovisning i form av en filmuppgift.

Komplettering av skriftliga uppgifter kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.

Frånvaro vid examinerande moment kan komma att ersättas med annan examinationsform efter examinators bedömning.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen skriftligt anonymt och muntligt i grupp i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad undervisning på distans förutsätter tillgång till dator med kamera, mikrofon och internetuppkoppling.

Studenten står för kostnader för kurslitteratur och eventuella studiebesök som görs inom kursen.