Utbildningsplan

Konstnärligt kandidatprogram i design

Program
K1DES
180 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Hösttermin 2025
Diarienummer
GU 2024/894
Ikraftträdandedatum
2025-01-15
Beslutsdatum
2024-09-10
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Dekan vid fakulten

Inriktningar

Syfte

Programmets syfte är att främja ett utforskande och meningsskapande förhållningssätt till design. Studenten förbereds för en professionell designpraktik inom visuell kommunikation, produktdesign, rumsgestaltning eller i en transdisciplinär form.

Utbildningens upplägg innebär att studenter med olika intresseområden inom design studerar tillsammans, med utgångspunkt i kursernas teman och innehåll. Gemensamma studier och kollektivt lärande ger ett transdisciplinärt förhållningssätt och en fördjupad kunskap om ämnet designs komplexitet.

Designprofessionens ansvar gentemot det omgivande samhället är central, likväl ett kritiskt perspektiv på design och designerns roll. Utbildningen relaterar därför genomgående till etik- och hållbarhetsfrågor då design är en del av en hållbar samhällsutveckling.

Inom programmet genomförs samarbeten med olika aktörer i samhället för att skapa en förståelse för olika förutsättningar i en designpraktik. Att kommunicera med samarbetspartners, uppdragsgivare och målgrupper förbereder för en profession som frilansande eller anställd designer.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Konstnärlig kandidatexamen i design (Degree of Bachelor of Fine Arts in Design (180 credits).

Innehåll

Programmets kurser och undervisning utgår från designprocessens olika faser där varje student bygger upp kunskap om dess grundläggande principer. Med utgångpunkt i ett utforskande förhållningssätt och genom problemformulering får studenten fördjupade kunskaper om olika metoder, verktyg och begrepp för att självständigt kunna genomföra designprojekt i sin helhet.

Projektbaserade uppgifter är kopplade till kursernas tematik och samhällsaktuella ämnen där studenternas olika intresseområden ger insyn och förståelse för ämnets bredd. Detta ger studenten möjlighet att utforska och forma sin individuella fördjupning likväl som att utveckla förmågan till kritisk reflektion. Genom skriftliga, muntliga och visuella presentationer utvecklar studenten sin förmåga att kommunicera och förmedla sina idéer och projekt.

Det gestaltande arbetet är centralt inom alla kurser och studenten tränas i färg-, form- och materiallära. Detta sker inom två- och tredimensionella metoder samt i analoga och digitala verktyg. Under studierna tillämpar och fördjupar studenten dessa metoder och gestaltningsfärdigheter.

Utbildningens teoretiska bas inkluderar konst- och designhistoria, samtida teoribildning och begrepp i relation till kursernas tematik och hållbarhetsperspektiv.

Det kollektiva lärandet och samarbeten är en del av de praktiska och teoretiska övningarna och utförs i grupp och individuellt. Genom gruppdynamiska övningar utvecklar och fördjupar studenten förmågan att samarbeta både under och efter utbildningen.

Termin 1

Studenten introduceras till ämnet design, designprofessionen och designområdets relation till omvärlden. Detta sker genom praktiska övningar, teoretiska moment, introduktion till designmetodiker, verkstäder och verktyg.

Termin 2 

Under andra terminen fortsätter vidare introduktion till ämnet, yrket, verktyg och metoder genom praktiska som teoretiska moment. Studenten introduceras till att formulera projektbeskrivning, arbeta mot målgrupp och driva designprojekt.

Termin 3 

Kunskaperna från det första året fördjupas genom ett utforskande förhållningssätt till designprocessen där studenten fokuserar på arbetsmetod och verktyg. Vidare undersöker studenten hur ett designarbete kan kommuniceras till en publik med begrepp som mediering, budskap och publicering.

Termin 4

Under ett större designprojekt sker en fördjupning kring frågor som rör hållbarhet och etik. Det praktiska arbetet i relation till teoretiska moment fördjupar diskussionen om designprofessionens ansvar i dessa frågor. Studenten sammanfattar och börjar formulera sin individuella fördjupning.

Termin 5

Studenten genomför ett individuellt designprojekt med fokus på identitet som designer och yrkesroll. Kunskaperna om designprojekt i sin helhet fördjupas och studenten formulerar sin individuella designprocess och designpraktik. I en praktisk, teoretisk och utforskande förberedelse läggs grunden inför examenskursen som genomförs under programmets sista termin.

Under första halvan av termin fem kan studenten alternativt välja att genomföra sina studier i form av praktikplats hos en extern part inom designfältet.

Termin 6

Examenskursen består av ett självständigt designarbete där ett praktiskt gestaltande utforskas, fördjupas och realiseras i relation till egna frågeställningar samt teori och hållbarhetsperspektiv.

Efter genomförande av designprojektet skriver studenten en examensuppsats som kritiskt reflekterar över den egna arbetsprocessen och projektets resultat. Studenten ska även beskriva hur designprojektet förhåller sig till etiska frågeställningar, det omgivande samhället och andras praktik. Kursen avslutas med att studenten bearbetar sitt designprojekt så att innehåll, budskap och mål blir kommunicerbart i en publik kontext.

Om utbytesstudier

Under termin 4 tar programmet emot inresande utbytesstudenter i mån av plats. Detta innebär att undervisningen till stor del sker på engelska.

Under termin 4 har studenter på programmet möjlighet att genomföra utbytesstudier efter ansökan till något av institutionens partneruniversitet.

Om valbara programkurser vid institutionen

I flera av de utbildningsprogram som ges vid institutionen ingår valbara obligatoriska programkurser. De valbara programkurserna syftar till att komplettera kunskaper inom konstnärliga praktiker utöver de som studenten får inom den egna ämnesinriktningen i programmet. Utbudet av valbara kurser ska ge möjligheter för studenten att bredda sina kunskaper och utveckla sina färdigheter och förmågor.

Inom de valbara kurserna möts studenter över ämnesgränserna. Studenten söker de valbara kurserna utifrån ett årligen fastställt kursutbud.

Studierna bedrivs på helfart och är fördelade på följande kurser:

År 1

Termin 1

Introduktion till skiss- och idégenerering i ett designarbete, 15hp

Introduktion till verktyg och tekniker, 15hp

Termin 2

Introduktion till design som praktik, 30 hp

År 2

Termin 3

Utforskande metoder inom design, 7,5 hp

Design, budskap och publicering, 15 hp

Valbar kurs, 7,5 hp

Termin 4

Design och samhälleliga perspektiv, 22,5 hp

Valbar kurs, 7,5 hp

År 3

Termin 5

Design, identitet och yrkesroll, 15 hp

Utforskande förberedelse till examensarbete i design, 15 hp

Termin 6

Examensarbete i design, 30 hp

Mål

Generella mål för konstnärlig kandidatexamen

Enligt Högskoleförordningen (se SFS 1993:100, examensordningen, bilaga 2):

För konstnärlig kandidatexamen ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets praktiska och teoretiska grund, kunskap om och erfarenhet av metod och processer samt fördjupning inom området.

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att beskriva, analysera och tolka form, teknik och innehåll samt kritiskt reflektera över sitt eget och andras konstnärliga förhållningssätt inom huvudområdet för utbildningen,
  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen självständigt skapa, förverkliga och uttrycka egna idéer, identifiera, formulera och lösa konstnärliga och gestaltningsmässiga problem samt genomföra konstnärliga uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt eller på annat sätt redogöra för och diskutera sin verksamhet och konstnärliga frågeställningar med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet och kunskap som fordras för att självständigt verka i arbetslivet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta konstnärliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa förståelse för konstens roll i samhället, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens.

Lokala mål

För att uppfylla kraven för Konstnärlig kandidatexamen i Design ska studenten även kunna:

  • göra självständiga bedömningar av hur design kan bidra till en hållbar samhällsutveckling.

Hållbarhetsmärkning

Programmet är hållbarhetsrelaterat, vilket innebär att minst ett av programmets mål tydligt visar att programmets innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Övergångsbestämmelser

Denna utbildningsplan (GU 2024/894) gäller för studenter som antas till programmet från och med höstterminen 2025.

Student som har påbörjat programmet innan höstterminen 2025 och har oavslutade kurser enligt äldre utbildningsplan har rätt att slutföra dessa genom ytterligare examinationstillfällen, som längst två år efter att kurserna har förändrats eller upphört.

Student som därefter fortfarande har oavslutade äldre kurser får slutföra programmet enligt gällande utbildningsplan och kursupplägg. En individuell studieplanering för återstående delar av utbildningen kan bli aktuell.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk är svenska men vissa undervisningsmoment kan komma att ges på engelska. I samband med att programmet tar emot inresande internationella utbytesstudenter kan undervisningen under termin fyra komma att ske till stor del på engelska.

Materialkostnader samt eventuella kostnader för studieresor bekostas av studenten själv.

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Student som i föreskriven takt följer programmet har platsgaranti. Platsgaranti vid Göteborgs universitet består av två slag, den kan vara generell eller begränsad. Programmet tillämpar begränsad platsgaranti för de valbara programkurserna, vilket innebär att det inte är möjligt att garantera plats enligt studentens prioriterade sökalternativ i anmälan till de valbara kurserna. Studenten är dock alltid garanterad plats på någon av de valbara kurser som ges vid institutionen den aktuella terminen.