Utbildningsplan

Konstnärligt kandidatprogram i litterär gestaltning

Program
K1LIT
180 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Hösttermin 2025
Diarienummer
GU 2024/896
Ikraftträdandedatum
2025-03-01
Beslutsdatum
2024-09-10
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Dekan vid fakulten

Inriktningar

Syfte

Kandidatprogrammet i litterär gestaltning syftar till att ge studenterna möjligheter att utveckla litterära praktiker på konstnärlig grund. Utbildningen placerar in det skönlitterära skrivandet som en av flera möjligheter att verka professionellt inom en litterär offentlighet. Andra praktiker som ingår i utbildningen, och som studeras teoretiskt så väl som praktiskt, är översättande, redaktionellt arbete, publicering och olika former av förmedling. En viktig del av utbildningen handlar om att bli en bättre läsare av egna så väl som av andras texter, och utveckla förmågan till kritisk reflektion. Syftet är att ge studenten möjligheter att med ett självreflexivt och självständigt förhållningssätt verka som skrivande, läsande, förmedlande, skapande aktör inom litteraturen.

Genom studierna får studenten ett brett kunnande inom olika litterära praktiker och goda förutsättningar för att verka i och påverka en föränderlig samtida litterär offentlighet.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Konstnärlig kandidatexamen i litterär gestaltning

(Degree of Bachelor of Fine Arts in Literary Composition).

Innehåll

Under det första året introduceras studenterna för olika frågeställningar, former och metoder som kan aktualiseras inom en samtida litterär praktik, med tonvikt på de litterära grundformerna prosa och poesi, samt på översättning. Relationen mellan teori och praktik är central och studier av teoretiska texter står i tät dialog med det egna litterära skapandet. Studenterna tar del av texter i olika litterära såväl som kritiska genrer och övar sig i att läsa, skriva och översätta inom dessa genrer. Termin ett fokuserar på det litterära grundformerna prosa och poesi, medan termin två fokuserar på översättning.

Den tredje terminen behandlar de litterära grundformerna essä och dramatik. Dessutom introduceras studenterna för litteraturkritiken som en egen litterär form. Särskilt vikt läggs vid litteraturens förhållande till offentlighet och samhälle.

Under termin fyra står distribution och förmedling av litterära texter, samt konstnärliga och praktiska aspekter av redaktionellt arbete i centrum för utbildningen. Samtidslitteraturens olika kontexter och deras betydelser för skrivandet så väl som förmedlandet av texter utforskas. Studenterna får öva sig i att arbeta redaktionellt och förmedlande med litteratur. De materiella aspekterna av litteratur studeras och praktiseras, liksom olika former för rumslig och visuell iscensättning av litteratur.

Den femte terminen ägnas åt att fördjupa arbetet med den egna litterära praktiken utifrån de kunskaper som studenterna tillägnat sig under utbildningen. Som en del av detta tränar studenterna på att reflektera över var de befinner sig som läsare och hur läsande och skrivande positioner kan utmanas och fördjupas.

Den sjätte terminen ägnas åt ett självständigt examensarbete, som dels består av en poetologisk text, dels ett eget självständigt arbete inom ramen för någon av de litterära praktiker som utbildningen introducerat.

Om utbytesstudier

Under termin 5 tar programmet emot inresande utbytesstudenter i mån av plats.

Under termin 5 har studenter på programmet möjlighet att genomföra utbytesstudier efter ansökan till avtalat partneruniversitet.

Om valbara programkurser vid institutionen

I flera av de utbildningsprogram som ges vid institutionen ingår valbara obligatoriska programkurser. De valbara programkurserna syftar till att komplettera kunskaper inom konstnärliga praktiker utöver de som studenten får inom den egna ämnesinriktningen i programmet. Utbudet av valbara kurser ska ge möjligheter för studenten att bredda sina kunskaper och utveckla sina färdigheter och förmågor.

Inom de valbara kurserna möts studenter över ämnesgränserna. Studenten söker de valbara kurserna utifrån ett årligen fastställt kursutbud.


Studierna är fördelade på följande kurser:

År 1

Termin 1

Skrivandets och läsandets praktiker I, 15 hp

Textpraktiker I, 15 hp

Termin 2

Översättande praktiker, 15 hp

Textpraktiker II, 15 hp

År 2

Termin 3

Skrivandets och läsandets praktiker II, 15 hp

Textpraktiker III, 7,5 hp

Valbar kurs, 7,5 hp

Termin 4

Redaktionella praktiker 15 hp

Litterära rum / litteratur i rum, 7,5 hp

Valbar kurs, 7,5 hp

År 3

Termin 5

Författaren som redaktör, 15 hp

Textpraktiker IV, 15 hp

Termin 6

Självständigt konstnärligt examensarbete, 30 hp

Mål

Generella mål för konstnärlig kandidatexamen

Enligt Högskoleförordningen (se SFS 1993:100, examensordningen, bilaga 2):

För konstnärlig kandidatexamen ska studenten:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets praktiska och teoretiska grund, kunskap om och erfarenhet av metod och processer samt fördjupning inom området.

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att beskriva, analysera och tolka form, teknik och innehåll samt kritiskt reflektera över sitt eget och andras konstnärliga förhållningssätt inom huvudområdet för utbildningen,
  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen självständigt skapa, förverkliga och uttrycka egna idéer, identifiera, formulera och lösa konstnärliga och gestaltningsmässiga problem samt genomföra konstnärliga uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt eller på annat sätt redogöra för och diskutera sin verksamhet och konstnärliga frågeställningar med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet och kunskap som fordras för att självständigt verka i arbetslivet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta konstnärliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa förståelse för konstens roll i samhället, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Övergångsbestämmelser

Denna utbildningsplan (GU 2024/896) gäller för studenter som antas till programmet från och med höstterminen 2025.

Student som har påbörjat programmet innan höstterminen 2025 och har oavslutade kurser enligt äldre utbildningsplan har rätt att slutföra dessa genom ytterligare examinationstillfällen, som längst två år efter att kurserna har förändrats eller upphört.

Student som därefter fortfarande har oavslutade äldre kurser får slutföra programmet enligt gällande utbildningsplan och kursupplägg. En individuell studieplanering för återstående delar av utbildningen kan bli aktuell.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråken är svenska, danska och norska, men enstaka föreläsningar kan komma att hållas på engelska.

Eventuella kostnader för studentens egna projekt bekostas av studenten.

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Student som i föreskriven takt följer programmet har platsgaranti. Platsgaranti vid Göteborgs universitet består av två slag, den kan vara generell eller begränsad.

Programmet tillämpar begränsad platsgaranti för de valbara programkurserna, vilket innebär att det inte är möjligt att garantera plats enligt studentens prioriterade sökalternativ i anmälan till de valbara kurserna. Studenten är dock alltid garanterad plats på någon av de valbara kurser som ges vid institutionen den aktuella terminen.