Konstnärligt kandidatprogram i Metallgestaltning
BFA Programme in Metal Art
Om utbildningsplanen
Inriktningar
Syfte
Utbildningens syfte är att ge en grundläggande konstnärlig utbildning inom konsthantverk med inriktning mot metallgestaltning.
Utbildningen är utformad för de som vill stärka sin konstnärliga identitet genom metall som sitt primära material. Studenten utvecklar en bred kunskap inom metallområdets olika tekniker såsom smide, svetsning, plåtbearbetning och gjutning. Den lokala kontextens betydelser och möjligheter för konsthantverkspraktik, resursanvändning och hållbarhet lyfts och problematiseras. Kurserna riktas mot olika kontexter med ett undersökande, kreativt och reflekterande förhållningssätt. Studenten arbetar i gallerisammanhang, inom olika privata och offentliga rum för att utveckla sina framtida karriärmöjligheter. Studenten lär sig att kommunicera sin konstnärliga identitet genom sociala medier, video och foto.
Utbildningen förbereder studenten för yrkesverksamhet inom det konstnärliga området och rustar dem för samtida och framtida utmaningar.
Utbildningen förbereder även för vidare studier på avancerad nivå.
Behörighet
Examen och huvudområde
Utbildningen leder till Konstnärlig kandidatexamen i konsthantverk med inriktning Metallgestaltning
(Degree of Bachelor of Fine Arts in Craft with Specialisation in Metal Art).
Innehåll
Utbildningen är fördelad på kurser som är specifika för Metallgestaltning, kurser som är gemensamma för kandidatprogrammen som ges vid Campus Steneby och programkurser som är valbara inom institutionen.
- Programspecifika kurser om sammanlagt 97,5 hp, inklusive ett examensarbete på 30 högskolepoäng
- Gemensamma kurser om sammanlagt 67,5 hp
- Valbara programkurser om sammanlagt 15 hp.
Utbildningen är upplagd utifrån kunskapsmål, färdighetsmål och kompetensmål, där studentens utveckling av ett utforskande arbetssätt, självstyrt lärande och självvärdering betonas.
Redovisning, presentation, dokumentation och självvärdering ses som en viktig del av lärprocessen. De studerandes ansvar för det egna lärandet, sökandet och värderandet av kunskap betonas. Uppföljning av studierna sker genom terminsrapporter, terminsredovisningar samt individuella utvecklingssamtal.
Studierna bedrivs under de två första åren till stor del i projektform där tekniska, materialmässiga och funktionella krav relateras till gestaltningsproblem, olika sammanhang och hållbarhet. I takt med att de studerande erövrar nya kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ställs successivt högre krav på analys och fördjupning samt att planera och genomföra projekt inom givna tidsramar. Tredje året ges utrymme för praktik, samarbetsprojekt och genomförande av egenformulerade undersökande projekt.
Under den första terminen inriktas studierna till stor del på träning av teknik och metodik, med betoning på konstnärlig gestaltning och ett undersökande arbetssätt. Studenten introduceras i hur historiska perspektiv kan forma egna val och på vilket sätt lokala resurser kan influera gestaltningsarbetet.
Under den andra terminen utvecklar studenten sitt individuella uttryck i relation till konsthantverkssammanhang. Utifrån egenformulerade frågeställningar genomför studenten ett undersökande projekt.
En gemensam kurs som tränar konstnärliga processer och metoder vidareutvecklar färdigheter i att undersöka, producera och dokumentera konstnärliga idéer. Historiska och samtida perspektiv undersöks vidare, vilket möjliggör för studenterna att arbeta med framtidsscenarier relaterade till konstnärliga hantverkspraktiker.
Under den tredje terminen läser studenterna en gemensam kurs om utställningsmetodik vilken inkluderar både fysiska och digitala presentationsformat samt utveckling av konstnärlig portfolio.
Studenterna läser en valbar kurs som ges av institutionen.
I den programspecifika kursen undersöks gestaltning av rum och plats i relation till interaktion, funktion och metallgestaltningens tradition.
Under den fjärde terminen läser studenterna ytterligare en valbar kurs på institutionsnivå.
I den programspecfika kursen undersöker studenten ett sammanhang som erbjuder ritual och möjlighet att minnas. Studenten bidrar med objekt som stödjer sammanhangets behov. Förmågan att formulera sina egna konstnärliga frågeställningar och placera dem i ett sammanhang med hjälp av referenser tränas och fördjupas.
Under den femte terminen tillämpar studenterna sina färdigheter i samhälleliga och professionella sammanhang med starkt fokus på arbetslivserfarenhet och samverkan. Studenterna väljer om de ska läsa en praktikkurs eller den gemensamma kursen Design och konsthantverk i en sociokulturell miljö. För studenter som vill genomföra verksamhetsförlagd praktik erbjuds stöd i att etablera kontakter med för ändamålet passande verksamheter genom ett existerande samarbete med Mötesplats Steneby, samt genom de kontakter som knutits vid studiebesök under tidigare terminer. Båda alternativen ämnar till att genom teoretisk och praktisk progression ytterligare bidra till den kunskap som behövs för utvecklandet och genomförandet av den efterföljande kursen i vilken studenten arbetar med praktiska och teoretiska förberedelser inför kommande examensarbete. Vid terminens slut ska studenten ha utvecklat en projektbeskrivning för sitt examensarbete.
Under den sjätte terminen slutför studenten ett fördjupat, konstnärligt examensarbete inom ämnesområdet Metallgestaltning. Studenten ska även presentera sitt examensarbete i en publik kontext. Efter kursen förväntas studenten ha utvecklat sådana färdigheter som krävs för ett fortsatt självständigt arbete inom sitt professionella konstnärliga område.
Om utbytesstudier
Under termin 3 och 4 tar programmet emot inresande utbytesstudenter i mån av plats.
Under termin 4 har studenter på programmet själva möjlighet att genomföra utbytesstudier efter ansökan till något av institutionens partneruniversitet.
Om valbara programkurser vid institutionen
I flera av de utbildningsprogram som ges vid institutionen ingår valbara obligatoriska programkurser. De valbara programkurserna syftar till att komplettera kunskaper inom konstnärliga praktiker utöver de som studenten får inom den egna ämnesinriktningen i programmet. Utbudet av valbara kurser ska ge möjligheter för studenten att bredda sina kunskaper och utveckla sina färdigheter och förmågor. Inom de valbara kurserna möts studenter över ämnesgränserna. Studenten söker de valbara kurserna utifrån ett årligen fastställt kursutbud.
Studierna är fördelade på följande kurser:
År 1
Termin 1
Metallgestaltning 1, 15 hp
Grundläggande färdigheter 1: undersökande verktyg och dokumentation, 7,5 hp
Konsthantverk och design: historia och framtid 1, 7,5 hp
Termin 2
Metallgestaltning 2, 15 hp
Grundläggande färdigheter 2: konstnärliga processer och metoder, 7,5 hp
Konsthantverk och design: historia och framtid 2, 7,5 hp
År 2
Termin 3
Metallgestaltning 3, 15 hp
Grundläggande färdigheter 3: att möta publik 7,5 hp
Valbar kurs (kursutbud på institutionsnivå), 7,5 hp
Termin 4
Metallgestaltning 4, 22,5 hp
Valbar kurs (kursutbud på institutionsnivå), 7,5 hp
År 3
Termin 5
Praktikkurs (valbar kurs på programnivå), 15 hp
Design och konsthantverk i en sociokulturell miljö (valbar kurs på programnivå), 15 hp
Utforskande förberedelse för examensarbete i konsthantverk eller design, 15 hp
Termin 6
Examensarbete för konstnärlig kandidatexamen i konsthantverk med inriktning Metallgestaltning, 30 hp
Mål
Generella mål för konstnärlig kandidatexamen
Enligt Högskoleförordningen (se SFS 1993:100, examensordningen, bilaga 2):
För konstnärlig kandidatexamen ska studenten
Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets praktiska och teoretiska grund, kunskap om och erfarenhet av metod och processer samt fördjupning inom området.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att beskriva, analysera och tolka form, teknik och innehåll samt kritiskt reflektera över sitt eget och andras konstnärliga förhållningssätt inom huvudområdet för utbildningen,
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen självständigt skapa, förverkliga och uttrycka egna idéer, identifiera, formulera och lösa konstnärliga och gestaltningsmässiga problem samt genomföra konstnärliga uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt eller på annat sätt redogöra för och diskutera sin verksamhet och konstnärliga frågeställningar med olika grupper, och
- visa sådan färdighet och kunskap som fordras för att självständigt verka i arbetslivet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta konstnärliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa förståelse för konstens roll i samhället, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens.
Lokala mål
För konstnärlig kandidatexamen i konsthantverk med inriktning Metallgestaltning ska studenten även kunna:
- göra bedömningar inom konsthantverksområdet med hänsyn till hållbarhetsfrågor
- identifiera möjligheter för en konsthantverkspraktik kopplad till lokal kontext.
Hållbarhetsmärkning
Övergångsbestämmelser
Denna utbildningsplan GU 2024/2008 gäller för studenter som antas till programmet från och med höstterminen 2025.
Student som har påbörjat programmet innan höstterminen 2025 och har oavslutade kurser enligt tidigare utbildningsplan har rätt att slutföra dessa genom ytterligare examinationstillfällen, som längst två år efter att kurserna har förändrats eller upphört.
Student som därefter fortfarande har oavslutade äldre kurser får slutföra programmet enligt gällande utbildningsplan och kursupplägg. En individuell studieplanering för återstående delar av utbildningen kan bli aktuell.
Övriga föreskrifter
Programmets undervisningsspråk är engelska.
Material och vissa verkstadskostnader bekostas av studenten.
Verkstäderna tillgodoser grundläggande tekniker för ett antal material. Utanför det kan studenterna behöva ombesörja material, verktyg och utrustning på egen hand.
Mjukvara och digitala tjänster som universitetet inte tillhandahåller bekostas av studenten.
Kostnader för resor, studiebesök och frakter kan tillkomma.
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy förkvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.
Platsgaranti
Student som i föreskriven takt följer programmet har platsgaranti till kurserna inom programmet. Platsgaranti vid Göteborgs universitet kan vara generell eller begränsad.
Programmet tillämpar begränsad platsgaranti för de valbara programkurserna, vilket innebär att det inte är möjligt att garantera plats enligt studentens prioriterade sökalternativ i anmälan till de valbara kurserna. Studenten är dock alltid garanterad plats på någon av de valbara kurser som ges vid institutionen den aktuella terminen.