Utbildningsplan

Konstnärligt kandidatprogram i möbeldesign med inriktning trä

BFA Programme in Wood Oriented Furniture Design

Program
K1MDT
180 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Hösttermin 2025
Diarienummer
GU 2024/2009
Ikraftträdandedatum
2025-01-15
Beslutsdatum
2024-09-10
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Dekan vid fakulten

Inriktningar

Syfte

Utbildningens syfte är att ge en grundläggande konstnärlig utbildning inom design och förbereda för en professionell karriär som möbeldesigner, eller vidare akademisk utbildning inom designområdet.

Möbeldesign med inriktning trä är ett kandidatprogram vilande på en bas av designmetodik, designteori, konstnärlig gestaltning och materialkunskap. Utbildningen är relaterad till möbelbranschens specifika förhållningssätt till design, produktionsteknik och branschkultur.

Programmet är materialbaserat med trä som utgångspunkt för studier kring konstruktion, tillverkning av möbler och hållbarhet. Studenterna arbetar även med andra material under sin utbildning men trä är utgångs- och referenspunkt för kunskapsbildningen.

Efter avslutad utbildning kommer studenterna att arbeta primärt inom värdekedjor kopplade till produktion av interiöra miljöer, och sekundärt utvecklingsprocesser kring produkt- och miljöutveckling.

Utbildningen förbereder även för vidare studier på avancerad nivå.

Behörighet

Godkänt arbetsprov. Undantag kan ges för svenska när undervisningsspråket är engelska.

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Konstnärlig kandidatexamen i Möbeldesign med inriktning trä

(Degree of Bachelor of Fine Arts in Design with Specialisation in Wood Oriented Furniture Design).

Innehåll

Utbildningen är fördelad på kurser som är specifika för Möbeldesign inriktning trä, kurser som är gemensamma för samtliga kandidatprogram som ges vid Campus Steneby och programkurser som är valbara inom institutionen.

  • Programspecifika kurser om sammanlagt 97,5 hp, inklusive ett examensarbete på 30 högskolepoäng
  • Gemensamma kurser om sammanlagt 67,5 hp
  • Valbara programkurser om sammanlagt 15 hp.

Utbildningens innehåll vilar på 7 st verktygslådor som representerar de ämnesområden som studenterna fördjupar sig inom:

  1. Designmetodik 
  2. Möbelkunskap
  3. Material and teknik 
  4. Teori och historia 
  5. Gestaltning
  6. Kommunikation
  7. Entreprenörskap

Hållbarhet betraktas inte som ett separat ämnesområde utan som en förutsättning och utgångspunkt för alla ämnesområden och är integrerat i alla kursmoment. Ämnet spänner över de tre dimensionerna av hållbarhet; ekologi, ekonomi och socialt.

Kurserna följer en progression utfrån tre nivåer av fördjupning; identifiera, analysera och kritiskt reflektera. Samtidigt som progressionen leder till en fördjupning av studierna breddar den även stegvis perspektivet på designprocessen med fokus på individ, grupp och samhälle.

Första året är fokuserat på grundstudier inom gestaltning, material, tillverkningsteknik och designmetodik, parallellt med studier i konstnärlig gestaltning, teori och historia.

Andra året introduceras studenterna till kontexten i form av användargrupper och samhälle genom tillämpade fallstudier, parallellt med studier i konstnärlig gestaltning, teori och historia.

Tredje året kretsar kring fördjupade studier i utforskande metoder och yrkesförberedande kursmoment. Det tredje årets sista termin ägnas åt ett självständigt examensarbete.

Lärandet är uppbyggd kring praktiska och teoretiska studier integrerade i designpraktiken. Praktik och teori ses ur ett holistiskt perspektiv som två sammanflätade aspekter av den upplevda världen, designprocessen och samhället med individen i fokus. Båda aspekter är tillämpade på ett kritiskt och utforskande sätt för att driva utveckling inom möbeldesignområdet.

Pedagogiken är studentcentrerad och grundad på ett förhållningssätt där kroppen är noden i vår levda erfarenhet av världen och kunskapsbyggandet, och ses som en både kognitiv och sensorisk process. Lärandet sker i rummet mellan student och lärare, och engagerar både intellekt och kropp i en process som pendlar mellan det praktiska görandet och intellektuell reflektion. Forskningen inom området är också en väsentlig kunskapgrundande del av studenternas kunskapsbildning och kritiska perspektiv.

Det gestaltande designarbetet är centralt inom alla kurser och studenten övar sina färdigheter inom färg-, form- och materiallära. Detta sker inom två- och tredimensionella metoder samt i analoga och digitala verktyg.

Under den första terminen får studenterna introduktion inom följande områden:

  • designmetodik
  • materiallära
  • teknik
  • konstnärlig gestaltning
  • teori och historia inom området

Under den andra terminen bygger studenterna vidare på introduktionen från första terminen genom repetition och praktisk tillämpning.

  • Designmetodik
  • Materiallära
  • Teknik
  • Konstnärlig gestaltning
  • Teori och historia inom området

En gemensam kurs som tränar konstnärliga processer och metoder vidareutvecklar färdigheter i att undersöka, producera och dokumentera konstnärliga idéer. Historiska och samtida perspektiv undersöks vidare, vilket möjliggör för studenterna att arbeta med framtidsscenarier relaterade till konstnärliga hantverkspraktiker.

Under den tredje terminen läser studenterna en gemensam kurs om utställningsmetodik vilken inkluderar både fysiska och digitala presentationsformat samt utveckling av konstnärlig portfolio.

Studenterna läser en valbar kurs som ges av institutionen.

I den programspecifika kursen samarbetar studenterna med ett producerande möbelföretag som utformat en uppdragsbeskrivning som utgångspunkt för studenternas arbete.

Under den fjärde terminen läser studenterna ytterligare en valbar kurs på institutionsnivå.

Studenterna fortsätter att tillämpa kunskap och förmågor som utvecklats under de föregående terminerna. Under terminen samarbetar de med en samhällsaktör som tillhandahåller en specifik plats som utgör utgångspunkt för ett projekt fokuserat på kontexten i form av plats och rum.

Under den femte terminen tillämpar studenterna sina färdigheter i samhälleliga och professionella sammanhang med starkt fokus på arbetslivserfarenhet och samverkan. Studenterna väljer om de ska läsa en praktikkurs eller den samlästa kursen Design och konsthantverk i en sociokulturell miljö. För studenter som vill genomföra verksamhetsförlagd praktik erbjuds stöd i att etablera kontakter med för ändamålet passande verksamheter genom ett existerande samarbete med Mötesplats Steneby, samt genom de kontakter som knutits vid studiebesök under tidigare terminer. Båda alternativen ämnar till att genom teoretisk och praktisk progression ytterligare bidra till den kunskap som behövs för utvecklandet och genomförandet av den efterföljande kursen i vilken studenten arbetar med praktiska och teoretiska förberedelser inför kommande examensarbete. Vid terminens slut ska studenten ha utvecklat en projektbeskrivning för sitt examensarbete.

Under den sjätte terminen slutför studenten ett fördjupat, konstnärligt examensarbete inom ämnesområdet Möbeldesign. Studenten ska även presentera sitt examensarbete i en publik kontext. Efter kursen förväntas studenten ha utvecklat sådana färdigheter som krävs för ett fortsatt självständigt arbete inom sitt professionella konstnärliga område.

Om utbytesstudier

Under termin 3 och 4 tar programmet emot inresande utbytesstudenter i mån av plats.

Under termin 4 har studenter på programmet själva möjlighet att genomföra utbytesstudier efter ansökan till något av institutionens partneruniversitet.

Om valbara programkurser inom institutionen
I flera av de utbildningsprogram som ges vid institutionen ingår valbara obligatoriska programkurser. De valbara programkurserna syftar till att komplettera kunskaper inom konstnärliga praktiker utöver de som studenten får inom den egna ämnesinriktningen i programmet. Utbudet av valbara kurser ska ge möjligheter för studenten att bredda sina kunskaper och utveckla sina färdigheter och förmågor. Inom de valbara kurserna möts studenter över ämnesgränserna. Studenten söker de valbara kurserna utifrån ett årligen fastställt kursutbud.

Studierna är fördelade på följande obligatoriska kurser:

År 1

Termin 1

Möbeldesign 1, 15 hp

Grundläggande färdigheter 1: undersökande verktyg och dokumentation, 7,5 hp

Konsthantverk och design: historia och framtid 1, 7,5 hp

Termin 2

Möbeldesign 2, 15 hp

Grundläggande färdigheter 2: konstnärliga processer och metoder, 7,5 hp

Konsthantverk och design: historia och framtid 2, 7,5 hp

År 2

Termin 3

Möbeldesign 3, 15 hp

Grundläggande färdigheter 3: att möta publik, 7,5 hp

Valbar kurs (kursutbud på institutionsnivå), 7,5 hp

Termin 4

Möbeldesign 4, 22,5 hp

Valbar kurs (kursutbud på institutionsnivå), 7,5 hp

År 3

Termin 5

Praktikkurs (valbar kurs på programnivå), 15 hp

Design och konsthantverk i en sociokulturell miljö (valbar kurs på programnivå), 15 hp

Utforskande förberedelse för examensarbete i konsthantverk eller design, 15 hp

Termin 6

Examensarbete för konstnärlig kandidatexamen i design i Möbeldesign inriktning trä, 30 hp

Mål

Generella mål för konstnärlig kandidatexamen

Enligt Högskoleförordningen (se SFS 1993:100, examensordningen, bilaga 2):

För konstnärlig kandidatexamen ska studenten:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området för utbildningen, inbegripet områdets praktiska och teoretiska grund, kunskap om och erfarenhet av metod och processer samt fördjupning inom området.

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att beskriva, analysera och tolka form, teknik och innehåll samt kritiskt reflektera över sitt eget och andras konstnärliga förhållningssätt inom huvudområdet för utbildningen,
  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen självständigt skapa, förverkliga och uttrycka egna idéer, identifiera, formulera och lösa konstnärliga och gestaltningsmässiga problem samt genomföra konstnärliga uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt eller på annat sätt redogöra för och diskutera sin verksamhet och konstnärliga frågeställningar med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet och kunskap som fordras för att självständigt verka i arbetslivet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta konstnärliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa förståelse för konstens roll i samhället, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens.

Lokala mål 

För konstnärlig kandidatexamen i design i Möbeldesign inriktning trä ska studenten därtill kunna:

  • göra bedömningar inom möbeldesignområdet av hur egen och andras design relaterar till olika hållbarhetsaspekter och bidrar till en hållbar samhällsutveckling. 
  • tillämpa utforskande designmetodik och värdera hur det påverkar process och resultat i det egna designarbetet.

Hållbarhetsmärkning

Programmet är hållbarhetsfokuserat, vilket innebär att minst ett av programmets mål tydligt visar att programmets innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även programmets huvudsakliga fokus.

Övergångsbestämmelser

Denna utbildningsplan GU 2024/2009 gäller för studenter som antas till programmet från och med höstterminen 2025.

Student som har påbörjat programmet innan höstterminen 2025 och har oavslutade kurser enligt tidigare utbildningsplan har rätt att slutföra dessa genom ytterligare examinationstillfällen, som längst två år efter att kurserna har förändrats eller upphört.

Student som därefter fortfarande har oavslutade äldre kurser får slutföra programmet enligt gällande utbildningsplan och kursupplägg. En individuell studieplanering för återstående delar av utbildningen kan bli aktuell.

Övriga föreskrifter

Programmets undervisningsspråk är engelska.

Material och vissa verkstadskostnader bekostas av studenten.

Verkstäderna tillgodoser grundläggande tekniker för ett antal material. Utanför det kan studenterna behöva ombesörja material, verktyg och utrustning på egen hand.

Mjukvara och digitala tjänster som universitetet inte tillhandahåller bekostas av studenten.

Kostnader för resor, studiebesök samt frakter kan tillkomma.

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Student som i föreskriven takt följer programmet har platsgaranti. Platsgaranti vid Göteborgs universitet består av två slag, den kan vara generell eller begränsad.

Programmet tillämpar begränsad platsgaranti för de valbara programkurserna, vilket innebär att det inte är möjligt att garantera plats enligt studentens prioriterade sökalternativ i anmälan till de valbara kurserna. Studenten är dock alltid garanterad plats på någon av de valbara kurser som ges vid institutionen den aktuella terminen.