Kreativt entreprenörskap för materialbaserad konsthantverks- och designinnovation

Kurs
FKAECD
Avancerad nivå
30 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Engelska
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-15051
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen riktar sig till hantverks- och designstudenter, såväl som proffs, med en kandidat inom hantverk, design eller konst som vill utveckla sin egen verksamhet. Syftet med kursen är att stärka studenternas kompetens för att möjliggöra en hållbar yrkeskarriär inom hantverk och design. Du kommer att utforska innovativa processer av materialbaserat hantverk och design, samt få en fördjupad och bredare förståelse för ditt yrkesområde. Du uppmuntras även till att utöka ditt nätverk och tänka bortom traditionella ekonomiska områden

Om utbildningen

Att etablera sig som en kreativ utövare är inte lätt. Den här kursen syftar till att ge stöd dig och de verktyg som du behöver för att uppnå framtida mål som entreprenör eller leda konstnärliga projekt. Under kursen kommer du bland annat att arbeta med en utsedd mentor och en stöttande grupp klasskamrater för att diskutera och reflektera över varandras arbete. Du uppmuntras att vara öppen och att utveckla nya strukturer och idéer genom kreativt entreprenörskap. Kursen inleds därför med en introduktion till metodik, teori och metoder för konstnärliga och designprocesser som syftar till att en lägga grund för individuell reflektion och utveckling av det egna arbetssättet.

Under kursen kommer vi att undersöka olika ekonomiska modeller vid sidan av traditionell produktion och försäljning för att utveckla innovativa sätt att närma sig marknaden. ”Know how” exempel på affärsmodeller och strategier presenteras av aktörer och organisationer inom området.

När du går in i andra halvan av kursen kommer du att tilldelas en individuell mentor och påbörja utvecklingen av din handlingsplan. Studentgruppen i kursen kommer att fortsätta arbeta med innovation och utveckling inom hantverks- och designkunskaper, materialbaserad utredning för nya sammanhang och nya marknader. Under den senare delen av kursen kommer du att börja implementera och utforska lanseringen av din handlingsplan.

Ansök i tre steg

1. Ansök till kursen via antagning.se. Deadline 15 april 2024.
  2. Skicka in ditt arbetsprov via SlideRoom. Deadline 15 april 2024.
  3. Säkerställ att dina meriter som styrker din behörighet till kursen är registrerade på antagning.se. Deadline 20 juni 2020.

Ditt arbetsprov ska innehålla
Motivationsbrev - beskriv varför du ansöker till kursen och vad det skulle innebära för dig som konstnär/designer.

Projektbeskrivning - Ett skriftligt förslag som beskriver syftet och karaktären av projektet / verksamheten som du vill fördjupa och genomföra under kursen. Beskriv vad du vill göra med rubrikerna;

• Bakgrund/Kontextbeskrivning
  • Mål och Förväntade resultat
  • Frågeformulering
  • Metod och Tillvägagångssätt

Din ansökan måste vara anonym. Vänligen inkludera inte ditt namn eller personuppgifter i din ansökan.

Behörigheter och urval

Behörighet

Konstnärlig kandidatexamen i konsthantverk, fri konst, design eller motsvarande.

Urval

Urvalet baseras på arbetsprov.

Efter studierna

Att studera på HDK-Valand, Campus Steneby ger studenterna en möjlighet till en framgångsrik ingång till yrkesområdet hantverk och design. Campus Steneby är ett välkänt centrum inom hantverks-, konst- och designstudier och är uppmärksammat för sina fantastiska lokaler i världsklass och nivån av utveckling inom området. Som ett centrum för hantverk och design, både på utbildnings- och yrkesnivå, utökar och bygger studenterna nätverk nationellt och internationellt. Efter dina studier är målet att du ska kunna dra nytta av sina utökade kunskaper, färdigheter och ditt nätverk och kunna tillämpa dessa på en hållbar framtida karriär. Studenter fortsätter i allmänhet med studier på avancerad nivå eller skapar sina egna företag.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen ges som en distanskurs på deltid (50%) med fyra obligatoriska kursträffar. Det är en internationell kurs som kommer att genomföras på engelska. Mötena genomförs genom hybridseminarier där deltagande kan ske antingen på plats på Campus Steneby eller via länk. Campus Steneby ligger vid Dalslands kanal i Dalsland, cirka 2 timmar norr om Göteborg. För studenter som väljer att resa till Campus Steneby ges möjlighet att besöka anläggningar, verkstäder och vår omgivning. Campus Steneby är ett centrum för materialbaserade hantverks- och designutbildningar med stora verkstäder för trä, metall och textil. Omgivningarna är rika på konst- och hantverksbaserade konstnärer och samhällen, och den fantastiska naturen inbjuder till vandringar och upptäcktsfärder.

Undervisningen sker genom onlineföreläsningar, seminarier, workshops och handledning som kommer att vara både individuell och gruppbaserad. Under kursen får varje student en tilldelad mentor som är lärare på HDK-Valand Campus Steneby.