Kursplan

Kristen troslära i historia och nutid

Kurs
RT1233
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
2023/2261
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-06-12
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

Kursens moduler

Kristen troslära i historia och nutid, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Kursen är en fortsättningskurs i inriktningen Systematisk teologi.

Behörighetskrav

Godkänd grundkurs om 30hp i valfritt ämne, eller motsvarande.

Innehåll

Kursen behandlar centrala frågor i kristen troslära i deras historiska och samtida former.

Studenterna lär sig att förstå innehållet av och sambanden mellan teman som Gud, skapelsen, kristologi och frälsning. De tränas också att resonera kritiskt om förhållandet mellan kristna läror och andra menings- och värdesystem.

Efter avklarad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• redogöra för centrala element i teologisk reflektion kring teman som Gud, skapelsen, Kristus och frälsning
  • förklara den historiska utvecklingen och samtida formen av centrala element i det kristna tänkandet
  • beskriva sambanden mellan olika teologiska teman och frågor om individuell och social blomstring

Färdighet och förmåga

•  självständigt tolka primärtexter
  • analysera idéer från texter, både muntligt och skriftligt
  • använda centrala teologiska och filosofiska begrepp på ett adekvat sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• utvärdera olika teologiska teorier
  • kritiskt reflektera kring relationen mellan kristna läror och andra menings- och värdesystem

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier. Aktiv närvaro krävs vid obligatoriska kursmoment, vilka är preciserade i den kursguide som studenten får senast två veckor före kursstart.

Undervisningsspråk: svenska. Viss undervisning på engelska kan förekomma men studenter kan kommunicera och tentera på svenska.

Examinationsformer

Kursen examineras i form av en skriftlig litteraturöversikt, och skriftlig tentamen. Aktiv närvaro krävs vid de obligatoriska kursmomenten. Vid eventuell frånvaro ska studenten göra en kompletteringsuppgift i enlighet med lärares anvisningar.

Student är skyldig att behålla en kopia på skriftliga hemuppgifter tills de är betygsatta och återlämnade. Den som lämnar in hemuppgift efter stipulerad tid har inte rätt att få den bedömd, utan får gå upp vid ordinarie omtentamen alternativt få en ny tentamen sig
förelagd vid ett annat tillfälle.

För student som underkänts i tentamen ges möjlighet till förnyat prov vid högst fyra tillfällen.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyget Godkänd krävs aktiv närvaro på kursens obligatoriska moment samt godkända inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.

För betyget Väl Godkänd krävs att studenten på ett synnerligen produktivt och kritiskt reflekterande sätt har visat kunskaper och färdigheter i enlighet med kursens mål.

Betyget Godkänd kan inte ändras till Underkänd på studentens begäran.

Student som godkänts på tentamen får inte delta i ny examination för högre betyg.

Vederbörande har inte heller rätt att återkalla en inlämnad tentamen för att undvika betygsättning.

Examinator har möjlighet att begära in kompletteringar av tentamen för betyget Godkänd. Kompletteringsuppgiften ska i sådana fall delges studenten skriftligt och göras inom av läraren utsatt tid.

Kursvärdering

Institutionen ansvarar för att kursvärdering systematiskt och regelbundet genomförs, sammanställs, analyseras och kommuniceras till studenterna i enlighet med styrdokument för kursvärdering vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.