Kristendom i Europa, Sverige och Västsverige
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Kursen är en fortsättningskurs i inriktningen Kristendomens historia.
Behörighetskrav
Godkänd grundkurs om 30hp i valfritt ämne, eller motsvarande.
Innehåll
Kursen behandlar den kristna kyrkans framväxt och etablering i och betydelse för de europeiska länderna. Särskilt uppmärksamhet riktas mot kristnandet i Sverige, korstågen, reformations- och konfessionaliseringsprocesserna samt det västsvenska kärnområdets kyrkohistoria.
Likaså behandlas i kursen källkritiska grundprinciper
samt genus- och liturgihistoriska perspektiv relaterat till kursinnehållet.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
• redogöra för ett antal förändringsskeden i de europeiska, svenska och västsvenska kyrkotraditionernas historia samt söka förstå förklaringar till förändringarna
• förklara grundläggande drag i de europeiska kyrkotraditionernas liturgiska traditioner
Färdigheter och förmåga
• källkritiskt granska grundläggande texter från olika kyrkobildningar och olika delar av kyrkornas historia
• ha utvecklat studiefärdigheter genom arbete i grupp och genom muntliga redovisningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera texter från kyrkornas historia såsom underlag för olika vetenskapliga problemställningar.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar och seminarier. Aktivt deltagande krävs på seminarierna, som är obligatoriska. Tidpunkterna för dessa är preciserade i de anvisningar som studenten får senast två veckor före kursstart. På campuskursen sker seminarierna muntligt och på onlinekursen sker seminarierna skriftligt genom digitala diskussionsforum.
Exkursion kan ingå i kursen.
Undervisningsspråk: svenska.
Examinationsformer
Kursen examineras på campuskursen genom aktiv seminarienärvaro och en salsskrivning och på onlinekursen genom skriftlig interaktion på arbetsytan och genom skriftliga redovisningar av kurslitteraturen.
Student är skyldig att behålla en kopia på skriftliga hemuppgifter tills de är betygsatta och återlämnade.
Den som lämnar in hemuppgift efter stipulerad tid har inte rätt att få den bedömd, utan får gå upp vid ordinarie omtentamen alternativt få en ny tentamen sig förelagd vid ett annat tillfälle.
För student som underkänts i tentamen ges möjlighet till förnyat prov vid högst fyra tillfällen.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyget Godkänd krävs aktiv närvaro på kursens obligatoriska moment samt godkända skriftliga examinationer.
För betyget Väl Godkänd krävs att studenten på ett synnerligen produktivt och kritiskt reflekterande sätt har visat kunskaper och färdigheter i enlighet med kursens mål.
För slutbetyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänt betyg på salsskrivningen (campus) / skriftliga redovisningar av kurslitteraturen (online).
Betyget Godkänd kan inte ändras till Underkänd på studentens begäran.
Student som godkänts på tentamen får inte delta i ny examination för högre betyg.
Vederbörande har inte heller rätt att återkalla en inlämnad tentamen för att undvika betygsättning.
Examinator har möjlighet att begära in kompletteringar av tentamen för betyget Godkänd. Kompletteringsuppgiften ska i sådana fall delges studenten skriftligt och göras inom av läraren utsatt tid.
Kursvärdering
Institutionen ansvarar för att kursvärdering systematiskt och regelbundet genomförs och sammanställs i enlighet med styrdokument för kursvärdering vid Institutionen för
litteratur, idéhistoria och religion.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen får inte ingå i examen tillsammans med RKT121 Kristendomens historia, fortsättningskurs.
Utöver angivna lärandemål ska studenten inom kursen, när så är relevant, uppmuntras att göra bedömningar med avseende på jämställdhets- och likabehandlingsaspekter, samt medvetandegöra och problematisera ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar
utveckling.