Kritiska perspektiv på digitala diskurser
Critical Topics in Digital Discourse
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår i Master in Communication (N2CMN).
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen, 180 hp eller motsvarande, samt språkkunskaper motsvarande Engelska B/Engelska 6.
Innehåll
Denna kurs är tillägnad fördjupad läsning och debatt om aktuella och framväxande ämnen i digitala medier. Föreläsningar, seminarier och examination fokuserar på att studenterna utvecklar förmågan att förstå kritiska debatter om och kring digitala medier och att odla studenternas förmåga att självständigt formulera sina egna kritiska svar på dessa debatter. Möjliga ämnen för läsning och diskussion inkluderar AI-etik, maktens roll i att skapa partiska informationssystem, miljöpåverkan från digital infrastruktur och frågor om integritet och frihet i onlinekommunikation.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förstå nyckelbegrepp, utvecklingar och problem i aktuella kritiska debatter kring digitala medier;
Färdigheter och förmåga
- analysera text genom systematisk användning av notation och revidering;
- förklara och tillämpa nyckelbegrepp i kritiska medie-/kommunikationsstudier;
- formulera innovativa kritiska frågor i ljuset av förbiseenden, begränsningar och oklarheter i akademiska texter;
- utöva dialog och öppen diskussion som en metod för kritisk undersökning och intellektuellt samarbete.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbeten, fallstudier och övningar i att skriva och tala.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
I slutet av kursen görs en sammanvägd bedömning av studentens måluppfyllelse baserad på deras arbete under kursen, som genomförs både individuellt och i grupp, samt en individuell skriftlig reflektion. Underlaget för bedömningen är en sammanställning av skriftliga inlämningar och övningar som genomförts under kursen, kompletterat med en kritisk reflektion över resultaten (7,5 hp).
Denna kurs kräver tillräckligt regelbunden närvaro och engagemang i klassen för att genomföra övningar och gruppprojekt i klassen. Om student brister i närvaro eller deltagande, kan examinator besluta att tillhandahålla en alternativ skriftlig tentamen (t.ex. skriftliga kommentarer till läsningar och föreläsningar).
Omexamination
Dokumentation av lässvar, kompletterad med en kritisk reflektion.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att få G på hela kursen krävs betyget G på samtliga delarna av examinationen.
Kursvärdering
Efter avslutad kurs ska studenterna ges möjlighet att anonymt delta i en kursvärdering. Resultaten av utvärderingen och eventuella förändringar av kursen till följd av kursutvärderingen kommer att delas med studenter som deltagit i utvärderingen och nya studenter i början av nästa kurs.
Dessutom kommer kursansvarig att genomföra en informell halvtidsutvärdering under kursen, vilket kommer att ge kursansvarig möjlighet att inkludera studenternas feedback under den andra halvan av kursen.
Övriga föreskrifter
Användningen av generativa AI-verktyg är tillåten för att slutföra de skriftliga uppgifterna, så länge som studenten dokumenterar sin användning av verktyget (t.ex. genom att redovisa de prompter och revisioner som används för att slutföra uppgiften).