Kropp, kläder och visuell kommunikation i det antika Rom

Kurs
AN2091
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-12058

Om utbildningen

Kursen syftar till att ur en kritisk och analytisk synvinkel fokusera på kroppskulturer i det antika Rom och kläders funktion som ett visuellt kommunikationsmedel i detta samhälle. Under hela den antika perioden användes kläder av människor i alla åldrar och i alla sociala kategorier men kläders utseende varierade beroende på historisk period liksom klädseln också var beroende av en individs kön och status. Under kursen behandlas synen på romersk kroppslighet, kroppsspråk och på kläders utseende och funktion som uttryck för individers sociala, juridiska, etniska och könsmässiga status. Detta kommer till uttryck i skilda typer av källmaterial i synnerhet kring århundradena före och efter vår tidräknings början. Tidsmässig fokus kommer därför att ligga på perioden 100 f.Kr till ca 150 e.Kr. och hur man under denna tid i det romerska samhället via kropp och kläder, visuellt kommunicerade kring bl.a. status, etnicitet och kön. Inom ramarna för kursen ingår olika pedagogiska former såsom föreläsningar och seminarier med enskild eller gemensam redovisning.

Behörigheter och urval

Behörighet

Kandidatexamen (180 hp) eller motsvarande, med något av ämnena Antikens kultur och samhällsliv, Arkeologi, Klassiska språk eller Historia som huvudämne (90 hp), alternativt Fil. kand-examen (120 p) med något av ämnena Antikens kultur och samhällsliv, Arkeologi, Klassiska språk eller Historia som huvudämne (60 p), enligt kursplaner gällande t o m 2007-06-30.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Lokaler

Du hittar Institutionen för historiska studier i Humanistens lokaler på Renströmsgatan 6. Vår personal sitter på plan 5 och 6.