Litteraturlista

Kulturanalys, fortsättningskurs

Kurs
KAY123
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Vårtermin 2025 (2025-01-20)
Beslutsdatum
2024-11-25

Delkurs 1: Samtidskultur och estetik, 7,5 hp

Obligatorisk litteratur

Böcker

Boëthius, Ulf (1990). Högt och lågt inom kulturen Moderniseringsprocessen och de kulturella hierarkierna. I: Ungdom och kulturell modernisering. FUS - rapport nr 2. Stockholm/Stehag: Symposion Bokförlag & Tryckeri AB. sid. 59- 93 (34 s) https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:201090/FULLTEXT01.pdf

Bourdieu, Pierre (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, London: Routledge & Kegan sid. 1-7 (7 s)

Hastrup, Kirsten (2010). Kultur: den flexibla gemenskapen. Lund: Studentlitteratur sid. 81-100 (20 s) (Boken används också på grundkursens delkurs 1)

Horkheimer, Max & Adorno, Theodor W. (2012).  Upplysningens dialektik: filosofiska fragment. Göteborg: Daidalos sid. 19-57 + 137-185 (125 s)

Lindgren, Simon (2009). Populärkultur. Teorier, metoder och analyser. 2:a upplagan Lund: Liber (231 s)

Nilan, Pam & Carles Feixa (2006). *Global Youth?*Hybrid Identities, Plural Worlds, Introduction sid. 1-13, kap 1 sid. 14-31, kap 7, sid. 130-149, kap 10 sid. 186-204 (70 s) https://ebookcentral.proquest.com/lib/gu/detail.action?docID=356059&pq-origsite=primo


Artiklar, tillgängliga online

Bjurström, Erling (2021). Det estetiska omdömets och bildningsestetikens uppgång och fall i den svenska kulturpolitiken. Nordisk kulturpolitisk tidskrift vol 24 nr 2. sid. 139-155 (17 s) https://www.idunn.no/doi/epdf/10.18261/issn.2000-8325-2021-02-04

Broady, Donald (1998). Inledning: en verktygslåda för studier av fält. i Kunskapens fält. Göteborg: Daidalos. sid. 11-26 (16 s) https://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-98-kulturens-falt-inledn-o-frontmatter.pdf

Røyseng, Sigrid, Wennes, Grete & De Paoli, Donatella (2017). Konsekvenser av målstyring i kunsten. Praktisk økonomi og finans, vol 33(2), sid. 172-188 (15 s) (e-resurs via UB)

Vestheim, Geir (2010). Kulturens och konstens autonomi: Från den tidiga borgerliga epoken till den senmoderna ”skenande världen” I Anders Frenander (red) Arkitekter på armlängds avstånd? Att studera kulturpolitik. sid. 88-100 (12 s) https://hb.diva-portal.org/smash/get/diva2:876956/FULLTEXT01


Artiklar/kapitelutdrag ur böcker, tidskrifter mm tillgängliga som PDF på Canvas

Bergman, Åsa (2024). Estetiskt egenvärde, hälsofrämjande resurs och statussymbol. Förhandlingar om den klassiska musikens betydelse genom marknadsföring av symfoniska konsertprogram. I Pontara, Tobias och Bergman, Åsa (red.) Klassisk musik i det moderna mediesamhället: konstruktioner, föreställningar, förhandlingar Göteborg: Makadam förlag sid 33-73 (41 s)

Gidlund, Katarina L. & Nyhlén, Sara (2024). [Kapitel 6:] Digital cultural policy in Sweden: Cultural imaginations of the digital era, or digitized cultural marketization? I Hylland, Ole Marius och Primorac, Jaka (red.) Digital Transformation and Cultural Policies in Europe. London och New York: Routledge, s. 86-102 (15s) https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/77185/9781003820840.pdf?sequence=1

Jonsson, Stefan (2023). Norrköping visar hur nyliberalism parad med nyfascism ser ut i praktiken. I Dagens Nyheter 20230823 (4 s)

Payne, Ashley N. (2024). Hip hop identity, & Black girldhood: how Black girls (re-construct racial and gender identity through Hip hop. I Journal of Youth Studies vol 27 nr 2 sid 252-273 (22 s)

Strannegård, Lars (2023). Det är befängt att kräva att kulturen ska vara lönsam. I Dagens Nyheter 20230926 (4 s)

Tatar, Kivanç et al. (2024). A Shift in Artistic Practices through Artificial Intelligence. Leonardo 57:3, s. 293-297 (5 s). https://muse.jhu.edu/article/929860.

Taylor, Timothy D. (2016). Music and Capitalism A History of the present. Chicago: The University of Chicago Press. sid. 1-19 (18 s)


Film:

https://opendoclab.mit.edu/presents/archival-producers-alliance-apa-best-practices-use-generative-ai-documentaries/

Delkurs 2: Kulturvetenskaplig metod, fortsättning, 7,5 hp

Obligatorisk litteratur

Böcker

Berg, Martin (2015). Netnografi: Att forska om och med internet. Lund: Studentlitteratur. (168 s.)

Rennstam, Jens & Wästerfors, David (2015). Från stoff till studie: Om analysarbete i kvalitativ forskning. Lund: Studentlitteratur. (194 s.)

Silow Kallenberg, Kim, Nystrand von Unge, Elin & Wiklund Moreira, Lisa (2022). Etnologiskt fältarbete: nya fält och former. (337 s.) (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.

Artiklar och avhandlingar tillgängliga online

Alftberg, Åsa (2012). Vad är det att åldras? En etnologisk studie av åldrande, kropp och materialitet. (Diss.) Lund: Lunds universitet, Institutionen för kulturvetenskaper: Avdelningen för etnologi, s. 9-42 (33s.) https://lucris.lub.lu.se/ws/files/5484491/3044709.pdf

Klein, Barbro (1990). Transkribering är en analytisk akt. I: Rig, nr 2. (22 s.) https://journals.lub.lu.se/rig/article/view/8274/7447

Rolfsdotter Eliasson, Susanna (2020). Längtans & drömmarnas hus: ideal och praktik bland en ny generation stugägare. (Diss.) Göteborg: Göteborgs universitet, s. 1-28 (27s.). https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/66457

Silow Kallenberg, Kim (2016). Gränsland. Svensk ungdomsvård mellan vård och straff. (Diss.) Södertörn: Södertörns högskola, s.15-66 (51 s.). https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1393190/FULLTEXT01.pdf

Vetenskapsrådet (2020). Forskningsetiska principer inom humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet, (17 s.). https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2002-01-08-forskningsetiska-principer-inom-humanistisk-samhallsvetenskaplig-forskning.html

Artiklar/kapitelutdrag ur böcker, tillgängliga som PDF på Canvas

Ehn, Billy & Löfgren, Orvar (1982). Kulturanalys. Ett etnologiskt perspektiv. Stockholm: Liber (s. 105-122).

Knuts, Eva (2006). Något gammalt, något nytt: skapandet av bröllopsföreställningar: [en avhandling om klänningar, ringar, smink, frisyrer, foton & mycket mer]. Göteborg: Mara förlag, s.12-48 (36 s.).

Delkurs 3: Barn- och ungdomskultur, 7,5 hp

Obligatorisk litteratur

Böcker

Horst, Heather. A., & Gaspard, Luke (2020). Platforms, Participation, and Place: Understanding Young People’s Changing Digital Media Worlds. In Green, Leila, Holloway, Donell, Stevenson, Kylie, Leaver, Tama and Haddon, Leslie (eds.). Routledge Companion to Digital Media and Children. New York: Routledge, sid. 38–47 (10 s) (e-bok via UB)

Ågren, Ylva (2020). Children´s enrolment in Online Consumer Culture. In Green, Leila, Holloway, Donell, Stevenson, Kylie, Leaver, Tama and Haddon, Leslie (eds.). Routledge Companion to Digital Media and Children. New York: Routledge, sid. 207-216. (10 s) (e-bok via UB)


Artiklar och avhandlingar tillgängliga online

Franco, Judith (2018). The Difficult Job of Being a Girl: Key Themes and Narratives in Contemporary Western European Art Cinema by Women. Quarterly Review of Film and Video 35:16–30. (15 s) DOI:10.1080/10509208.2017.1347866

Johansen, Liv Stine (2018). Children’s Playful Media Practices. Conjunctions: Transdisciplinary Journal of Cultural Participation, vol. 4, no. 1.(10 s) ISSN 2246-3755. DOI:10.7146/tjcp.v4i1.103493 

Lindgren, Monica & Bergman, Åsa (2014). El Sistema som överskridande verksamhet – konstruktion av ett musikpedagogiskt forskningsprojekt. I Karlsson-Häikiö, Tarja, Lindgren, Monica & Johansson, Marléne (red.) Texter om konstarter och lärande. Göteborg: Göteborgs universitet, Art Monitor, sid. 107-130. (24 s) https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/37568/gupea_2077_37568_1.pdf;jsessionid=F44E5EA31B0716520AF8381CC4FF15F2?sequence=1

Tullgren, Charlotte (2003). Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet. (Diss.) Lund: Lunds universitet, 2004) Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola, sid. 25-42, 60-123 (80 s)

https://mau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1404394/FULLTEXT01.pdf


Artiklar/kapitelutdrag ur böcker, tillgängliga som PDF på Canvas

Ekenstam, Claes (1993). Själen är kroppens fängelse. I Kroppens idéhistoria, disciplinering och daning i Sverige 1700-1950. Hedemora: Gidlunds förlag, kapitel 10, sid. 290-310 (21 s)

Gustafsson, Jonas & Lindeborg, Ronny (1996). Personlighetsutveckling eller kulturell skolning? Idéernas nedslag i svensk musikundervisning. I Varkøy, Øivind. Varför musik? En musikpedagogisk idéhistoria. Stockholm: Runa förlag, sid. 77-90 (14 s)

Janson, Malena (2008). Fostran. I Film och andra rörliga bilder - en introduktion, Anu Koivunen (red). Stockholm: Raster förlag, sid.127-143 (16 s)

Lindgren, Anne-Li (2011). Utbildningsmedier, kulturperspektiv och ett kritiskt barnperspektiv. Locus, nr. 3-4/11, sid. 8-24 (16 s)

Sandin, Bengt (2003). Barndomens omvandling – från särart till likart. I Sandin, Bengt & Halldén, Gunilla (red.). Barnets bästa. En antologi om barndomens innebörder och välfärdens organisering. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposion, sid. 221-236 (15 s)

Sundin, Bertil (2003). *Estetik och pedagogik – i dynamisk balans? Stockholm: Mareld förlag, sid. 77-87 (11 s)

Westling, Karolina (2020). Det långa upproret: Om kampen för barns rättigheter i fransk film. I Karlsson Häikiö, Tarja, Sundhall, Jeanette & Asplund-Carlsson, Maj (red.) En lag för barn: Kulturvetenskapliga perspektiv på barnrättskonventionen. Lund: Studentlitteratur, sid. 213-228 (15 s)

Öksnes, Maria & Samuelsson, Marcus (2018). Lekfullt motstånd som erfarenhet av frihet. I *Barndom i förskolan: Motstånd. *Lund: Studentlitteratur, sid.121-138 (17 s)


Delkurs 4: Uppsats, 7,5 hp

Litteratur väljs i samråd med lärare/handledare.