Kulturella perspektiv på genus och familj
Cultural Perspectives on Gender and Families
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs och inom ramen för kurspaketet Scandinavian Studies.
Behörighet
Innehåll
På kursen undersöks och diskuteras föreställningar och normer om familj och nationalitet. En viktigt utgångspunkt är hur familj ges mening i relation till nationsskapande. I centrum står Sverige men under kursens gång görs utvikningar och jämförelser med andra länder och nationsbildningar historiskt och idag. Några av de teman som tas upp är hur familj och föräldraskap ständigt omvandlas, jämställdhetsnormer och queera perspektiv på familj blir här viktiga ingångar liksom hur föreställningar om den svenska familjen skapar idéer om "de andra", de som inte räknas in i den föreställda nationella gemenskapen. Situationen för familjer med migrationserfarenhet lyfts fram.
Mål
Efter godkänd kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Redogöra för olika föreställningar och normer om familj i en svensk och transnationell kontext
Redogöra för förändringar och stabiliseringar av förståelse av föräldraskap i en svensk kontext
Färdigheter och förmåga
Beskriva och analytiskt närma sig relationen mellan skapandet av nation och normer om familj
Ha en förståelse för teoretiska perspektivs betydelse för hur kunskap om familj kan bli synligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Etiskt värdera normer om familjen och dess relation till skapandet av nation
Utveckla förhållningssätt till kunskapen om familj som en föränderlig normbildning
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen ges i form av föreläsningar, seminarier och workshops
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Student har rätt till byte av examinator, om det är praktiskt möjligt, efter att ha underkänts två gånger på samma examination. En sådan begäran ställs till institutionen och skall vara skriftlig.
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inteorimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursansvarig ansvarar för att studenternas synpunkter på kursen systematiskt och regelbundet hämtas in och att resultatet för utvärderingarna ligger till grund för kursens utformning.
Övriga föreskrifter
Likabehandlingsaspekter skall beaktas i innehåll, litteratur, undervisning och utvärdering. Därutöver ska kursen i den mån det är relevant medvetandegöra om och problematisera ekologiskt, ekonomiskt, kulturellt och socialt hållbar utveckling.