Litteraturlista

Kulturskolans didaktik: teater

Kurs
KSDI62
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2024 (2024-09-02)
Beslutsdatum
2024-08-14

Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. Valda delar (34 sidor):

  • Ahlstrand, P. (2020). Undervisningens kärna - återkoppling. Ur Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (12 sidor)
  • Karlsson, C. M. (2020). Teaterövningens betydelse. Ur Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (10 sidor)
  • Ranaxe, TM. (2020). Progression och lärande. Ur Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (12 sidor)

Halvarson, A. (2019). Med muntligt berättande som ingång i drama. Ett lärande i fiktion genom drama. (Magisteruppsats) Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms universitet. Hämtas från http://su.divaportal.
org/smash/get/diva2:1353701/FULLTEXT01.pdf Ej metodkap. (33 sidor, ges på Canvas)

Johansson, A. (2023) Barns teaterskapande. En ämnesdidaktisk studie av drama och teater i kulturskolan. Akademisk avhandling vid Stockholms Universitet. Kap 2, 7, 11, 12 (82 sidor)

Lindström, L. (2015). Fyra estetiska lärandeformer. Ur Handbok för planering av kulturprojekt. Kultur i väst, Västra Götalandsregionen. (6 sidor, pdf på Canvas)

Rasmusson, V. & Erberth, B. (2016). Undervisa i pedagogiskt drama: från dramaövningar till utvecklingsarbete. (4., [moderniserade] uppl.) Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1-6 (120
sidor)

Sternudd, M.M.S. (2000). Dramapedagogik som demokratisk fostran? Fyra dramapedagogiska perspektiv: dramapedagogik i fyra läroplaner. (Doktorsavhandling). Uppsala universitet. Hämtas från https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:165574/FULLTEXT01.pdf Kapitel 4, 8 (20 sidor, ges på Canvas)

Törnqvist, E.M. (2009). Att vara lärare i en konstnärlig kontext. Ur Österlind, E. (2011). Drama – ledarskap som spelar roll. Lund: Studentlitteratur. (15 sidor, ges som pdf på Canvas)

Vygotskij, L.S. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos. Förord + kap. 1-4, 7 (40 sidor)

Wheelan, S. A. (2017). Att skapa effektiva team: en handledning för ledning och medlemmar. Lund: Studentlitteratur AB. Kapitel 3, 6 (37 sidor)

Totalt: 387 sidor

Referenslitteratur

Ahlstrand, P. (2014). Att kunna lyssna med kroppen. En studie av gestaltande förmåga inom gymnasieskolans estetiska program, inriktning teater. Diss. Stockholm: Stockholms universitet, 2014. Stockholm. Hämtas från https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:735064/FULLTEXT01.pdf

Ahlstrand, P. (2021). Förmågan att kunna samspela – en studie gällande teaterkunnande på gymnasiet. Forskning om undervisning och lärande, 2021:1 vol 9, s 50-69.

Bayard, A. & Sjöbeck, K. (2011). Brus. [svenska] Handboken. (2. uppl.) Stockholm: Natur och kultur.

Bolton, G. (2008). Drama för lärande och insikt: om dramapedagogik i teori och praktik. Göteborg: Daidalos.

Hakvoort & Friberg Konflikthantering i professionellt lärarskap

Johnstone, K. (2015). Impro: improvisation och teater. Stockholm: Improvisationsstudion. Kapitel 2, 3: (85 sidor)

Försund, T. & Sander, A. (2020). Dramapedagogiskt förhållningssättkopplat till ledarskap och förebyggande konflikthantering. Ur Hakvoort, I. & Friberg, B. (2020) Konflikthantering i professionellt lärarskap. (20 sidor) Gleerups.

Göthlin, M. & Widstrand, T. (2020). Nonviolent communication. Ur Hakvoort, I. & Friberg, B. (red.) (2020) Konflikthantering i professionellt lärarskap. Malmö: Gleerups.

Henricsson, O. & Lundgren, M. (2016). Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum. Lund: Studentlitteratur.

Neeland, J. (2015). Structuring drama work. 100 key conventions for theatre and drama Cambridge University Press.

Remfeldt, J. (2020). Pedagogens positioner. Ur Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (18 sidor)

Sjöström, K. (2007). Skådespelaren i handling: strategier för tanke och kropp. Diss. Malmö: Teaterhögskolan, 2007. Stockholm.