Kulturskolans didaktik: teaterföreställning
Om litteraturlistan
Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. Lund: Studentlitteratur. Valda delar (54 sidor):
- Göthberg, M. (2020). Teater som kollektivt lärande. Ur Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. Lund: Studentlitteratur. (20 sidor)
- Göthberg, M. (2020). Publikmötet i kommunikativt perspektiv. Ur Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. Lund: Studentlitteratur. (18 sidor)
- Landell, U. (2020). Lärares arbete med en teaterproduktion. Ur Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. Lund: Studentlitteratur. (16 sidor)
Andersson, Y. (2019). I pjäs är det bestämt. En studie i grundskolans tidigare år om barns rolltagande i pjäs. Examensarbete vid Stockholms universitet. Valda delar (30 sidor) på Canvas
Fopp, D. Regi med barn och unga. En studie av hur personregi används i barn- och ungdomsverksamhet. (Masteruppsats.) Stockholms universitet. Finns på Canvas
Kapitel 1, 6, 7 (45 sidor)
Hallgren, E. (2018). Ledtrådar till estetiskt engagemang i processdrama. Akademisk avhandling Stockholms Universitet. Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga
ämnenas didaktik. Stockholm. Valda delar (100 sidor) Finns på Canvas
Jackson, A. (2007/2009). Theatre, Education and the Making of Meanings; Art or Instrument? Manchester University Press. 161-166 (7 sidor, pdf på Canvas)
Larsson, L. (2020). Alla kan spela allt. Examensarbete ämneslärarprogrammet, avancerad nivå. Hämtas på Canvas
(Sid 33) kapitel 1 , 5 och 6:1 (ges på Canvas)
Larsson, M. (2017.) Dramapedagogen i roll som regissör. En studie av dramapedagogers regissörsroll i föreställningsarbete med barn och ungdomar. Examensarbete, Stockholms universitet). Kap. 2, 6 - 8 (40 sidor, ges på Canvas)
Rasmusson, V. & Erberth, B. (2016). Undervisa i pedagogiskt drama: från dramaövningar till utvecklingsarbete. (4., [moderniserade] uppl.) Lund: Studentlitteratur. Kapitel 8 (21 sidor)
Spolin, V. (1999). Improvisation for the teater: a handbook of teaching and directing techniques. Evanston, Ilinois: Northwestern University Press; 3rd edition. (15 sidor, ges som pdf)
Szatek Elsa (2023) *Vi vill bli hörda *– *en studie om communityteater med unga tjejer och platser *. Kapitel 1, 2, 6 och 7 ( 37 sidor) samt artikel Troubling aesthetics: mapping vulnerability as a generative force in community theatre (16 sidor). Doktorsavhandling I ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas didaktik, Stockholms universitet. Ges på Canvas
Vestin, M. (2006). Regi: kreativitet och arbetsledarskap. (Ny, utök. uppl.) Stockholm: Carlsson. Kap. 3 (13 sid., ges som PDF)
Totalt: 411 sidor
Referenslitteratur
Aune, V. (2013). Kapitel 3: Teatertradsjoner og adaptasjoner. I Vigdis Aune: Teater med barn og unge: en studie av barne- och ungdomsteatret ved Rogaland Teater. Oslo: Akademika. 73-80 (8 sidor, ges som pdf)
Björkman, L. & Bromseth, J. (2019). Normkritisk pedagogik. Perspektiv, utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (15 sidor, ges som pdf)
Bolton, G. (2008). Drama för lärande och insikt: om dramapedagogik i teori och praktik. Göteborg: Daidalos. (Valda delar)
Grünbaum, A. (2009). Lika och unika. Dramapedagogik om minoriteter. Göteborg: Daidalos AB.
Gårdfeldt, G. (2017). Scenkonst. En handbok i musik och teater. Göteborg: Bo Ejeby förlag. Kapitel 7 (6 sidor, ges som pdf)
Forum för levande historia & RFSL ungdom (2011) BRYT! Ett metodmaterial om normer i allmänhet och heteronormen i synnerhet. (3:e uppl.) Stockholm. Hämtas från:
https://www.levandehistoria.se/sites/default/files/material_file/bryt-tredje-upplagan.pdf
Hallgren, E. & Jacquet, E. (2023) Stärk pedagogiken med estetiken
Landell, Ulrika (2018). ”Pedagogen ska lära ut en konstform…och som regissör måste jag tänka pedagogiskt”: en studie av teaterlärares arbete med en teaterföreställning (Magisteruppsats) Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. Hämtas från http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1198435/FULLTEXT01.pdfs s. 31-60.
(30 sidor, ges på Canvas) Innehåller devising på kulturskola
Linder, A. & Remfeldt, J. (2020). Teater och visuell design. Ur Ahlstrand, P. & Remfeldt, J. (red.) (2020). Att undervisa i teater. Lund: Studentlitteratur. (16 sidor)
Sternudd, M.M.F. (2000). Dramapedagogik som demokratisk fostran?: fyra dramapedagogiska perspektiv : dramapedagogik i fyra läroplaner. Diss. Uppsala : Univ.. Uppsala. Hämtas från: https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:165574/FULLTEXT01.pdf