Kulturskolans pedagogik: specialpedagogik
Om litteraturlistan
Obligatorisk litteratur
Bergman, Å. & Lindgren, M. (2016). El Sistema - möjligheter och hinder för social inkludering.I: Sigurdsson, O. & Sjölander, A. (Red.) Kultur Och Hälsa I Praktiken, 2016, pp. 231-.246. University of Gothenburg: Göteborg. (Kapitlet finns som digital resurs på Canvas)
Ferm Almqvist C (2024) Specialpedagogik i kulturskolan kapitel 6 Lindgren M & Söderman J (red.) (2024) Pedagogik för Kulturskolan sid 121 - 140. Studentlitteratur AB Lund
Jensen, L (2021) Inkluderingskompetens vid adhd & autism sid 25 – 73. Be My Rails Publishing 2021
Jakobsson & Nilsson (2019) Specialpedagogik och funktionsvariation – att möta barn och unga med funktionsnedsättning i en utvecklande miljö. Stockholm: valbar, valda delar
Johansson, K. E. (2016) Dansens möjligheter: att anpassa undervisningen efter elevers neuropsykiatriska och intellektuella förutsättningar. Mastersuppsats, DOCH, Stockholms konstnärliga högskola. (digital resurs på Canvas) valda delar
Knutes, H. (2012) Specialpedagogik och estetik kapitel 9
Delaktighet med andra villkor. I Klerfelt, A &Qvarsell, B (red.) Kultur,
estetik och barns rätt i pedagogiken Malmö: Gleerups Utbildning AB
(digital resurs på Canvas)
Knutes Nyqvist, H. & Wallius, R. (2017). Undervisning och lärande genom sinne, tanke, känsla. Stockholm: Skolverket, specialpedagogiska skolmyndigheten. (digital resurs på Canvas).
Larsson Berit, I normens öga UR Skola film digital resurs
Nilholm Claes (2020) Perspektiv på specialpedagogik Studentlitteratur AB. Lund valda delar
Sandh, H. (2019). Skapa VIDD. Stockholm: Föreningen Pascal
Specialpedagogiska Skolmyndigheten. (Digital resurs på Canvas).
UNICEF (2017). Barnkonventionen. FN:s konvention om barnets
rättigheter. Stockholm: Unicef Sverige. (digital resurs på Canvas)
Filmer från Specialpedagogiska skolmyndigheten (canvas) samt från diskrimineringsombudsmannen tillkommer
Referenslitteratur
Aspán, M. Balldin, J. Engel, C. & Röing Hellberg, A. (red). (2017). Estetiska uttryck och barns rättigheter i utbildning. Malmö: Gleerups
Ahlberg, A. (2015). Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik: att bygga broar (2: Upplagan) del 1 Stockholm: Liber.
Brade, L., Engström, C. Sörensdotter, R., & Wiktorsson, P. (2008). I
normens öga. Metoder för en normbrytande undervisning. Stockholm: Friends
Häikiö Karlsson Tarja (2012, 2021 ) Att vara vid sina sinnen. Kultur estetik och lärande. I Klerfelt, A & Qvarsell, B (red.) Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Johansson, Monica (2013): Specialpedagogik 1. Stockholm: Liber.
Kulturskolerådet, (2017) Ömsesidigt, konstnärligt mentorskap mellan barn & professionella
Kuuse, A-K. (2018). ”Liksom ett annat uppdrag” - iscensättning av social rättvisa i musikundervisningens retorik och praktik. Doktorsavhandling: Umeå universitet (digital resurs på Canvas)
Malloch, S., & Trevarthen, C. (2009). (Eds.). Communicative musicality: Exploring the basis of human companionship. Oxford, UK: Oxford University Press.
Nilholm, C. (2006) Inkludering av elever ”i behov av särskilt stöd” – Vad betyder det och vad 3460 (digital resurs på Canvas).
Olofsson Anna (2016) Dramakällan Sensus Göteborg
Ramamoorthi, P. & Nelson, A Dramaeducation for individuals on the autism
Sandh, H. (2011). Funktionsuppsättning funktionsnedsättning. Boken om hur vi får en kulturskola för alla! Stockholm: Sveriges Musik- och Kulturskoleråd.
SOU 2016:69 En inkluderande kulturskola på egen grund. Stockholm: Kulturdepartementet Prop.2017/18:164. En kommunal kulturskola för framtiden – en strategi för de statliga insatserna.
Törnquist, E-M. (2011). Att vara lärare i konstnärlig kontext. I E. Österlind (red), Drama –ledarskap som spelar roll ( s. 153-167). Lund: Studentlitteratur AB (digital resurs på Canvas)
Umerkameff, Marie (2013) drama för alla oavsett förmåga- man måste bara våga. Masteruppsats Stockholms universitet (digital resurs på Canvas)