Kurs som ger verktyg för att stötta elevers lärande
Kursen Genrepedagogisk undervisning i teori och praktik vänder sig till lärare som vill utveckla sin läs- och skrivundervisning. Anna Maria Hipkiss är kursledare för kursen.
Vem vänder sig kursen till?
– Kursen vänder sig främst till lärare i textrika ämnen som samhällsorienterande ämnen, naturorienterande ämnen, svenska och svenska som andraspråk. Du kan arbeta som lärare på mellanstadiet och upp till gymnasiet.
Varför ska du som lärare läsa kursen?
– Du som läser kursen lär dig analysera olika slags texter som används i undervisningen men får också konkreta verktyg för stötta elevernas lärande. Därmed får alla elever, oavsett språklig och social bakgrund, möjlighet att lära sig läsa, förstå och skriva de texter som de förväntas behärska i olika skolämnen. Texter i olika skolämnen skiljer sig åt inte bara vad gäller ord och begrepp utan också till strukturen – olika ämnen präglas av olika genrer.
Vad får de som läser kursen med sig?
– Vi hoppas och tror att de lärare som läser kursen, när de tillämpar genrepedagogiska undervisningsstrategier, kommer att märka att alla elever kan tillgodogöra sig undervisningen utan att lärarna sänker kraven. Det är viktigt om vi vill skapa en mer likvärdig skola. Genrepedagogik är så mycket mer än cirkelmodellen. Vi vill att kursdeltagarna ska få fördjupad kunskap om den.
Hur ser undervisningen ut?
– Den är digital, och vi kommer att varva teoretiska och praktiska inslag. De som läser kursen kommer att få kunskap om teorierna bakom genrepedagogiken, öva på att göra textanalyser och hur de kan tillämpa pedagogiken i klassrummet.
Om genrepedagogik
Mer om genrepedagogik
Genrepedagogik är en undervisningsmodell som används för att ge stöd åt elevers lärande i skolans ämnen. Elever får ämneskunskaper genom att samtidigt lära sig använda de ord och uttryck som är specifika för just det ämnet. Undervisningen inleds med grundläggande kunskap om ämnet för att sedan arbeta med texter gemensamt och tillslut mer individuellt.