Kvinno- och familjehälsa I
Reproductive and perinatal health for women and family I
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som en obligatorisk kurs i Barnmorskeprogrammet, 90 högskolepoäng.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen i vårdvetenskap eller motsvarande, svensk legitimation som sjuksköterska, samt ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska samt Svenska B och Engelska A på gymnasienivå eller motsvarande.
Innehåll
Kursen består av två delkurser inom verksamhetsförlagd utbildning.
Delkurser
1. Sexuell, reproduktiv och perinatal vård (Sexual, Reproductive and Perinatal care), 7,5 hp
Hälso- och sjukvårdslag, socialtjänstlag, familjelag samt rättegångsbalk Normal graviditet
Antikonception och preventivmedelsrådgivning. Gynekologisk undersökning och cellprovskontroll Sexualitet och samlevnad
Förebyggande av sexuellt överförbara infektioner Stöd i föräldraskapet
Hälsofrämjande arbete relaterat till levnadsvanor
2. BB-vård (Care during the postnatal period), 4,5 hp
Lagstiftning och styrdokument relaterat till BB-vård och amning
Teorier och begrepp i ett kvinno- och familjehälsoperspektiv Interaktion och anknytning till barn - förälder
Normalt och komplicerat puerperium Nyföddhetsvård av friska, sjuka och prematura barn
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- argumentera för tillämpning av gällande lagstiftningar och riktlinjer för sexuell, reproduktiv och perinatal vård och preventivmedelsrådgivning
- resonera kring evidensbaserad kunskapsgrund för arbetet på barnmorskemottagning
- redogöra för barnmorskans ansvarsområde och roll inom sexuell, reproduktiv och perinatal vård och antikonception
- identifiera gällande riktlinjer för BB-vård och amning
- argumentera för tillämpning av vetenskapliga teorier och begrepp relaterat till anknytning och föräldraskap
Färdigheter och förmåga
- genomföra hälsofrämjande arbete för kvinnan, det ofödda barnet och familjen under normal graviditet
- utifrån ett familjecentrerat perspektiv dokumentera för- och eftervård vid normalt barnafödande
- genomföra rådgivande samtal och behandling avseende antikonception och sexuellt överförbara infektioner
- genomföra gynekologisk undersökning och cellprovtagning
- undervisa och stödja blivande och nyblivna föräldrar i hälsofrämjande levnadsvanor och föräldraskap
- handlägga normalt och komplicerat puerperium utifrån ett familjecentrerat perspektiv
- bedöma det nyfödda barnets hälsotillstånd och utveckling samt utföra daglig vård, kontroller och provtagning
- stödja nyblivna föräldrar i anknytning till barnet, i amning och i alternativ uppfödning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera betydelsen av professionellt förhållningssätt inom sexuell, reproduktiv och perinatal vård samt egen yrkesutveckling
- reflektera över hur etiska värderingar, och maktstrukturer påverkar åtgärder under graviditet, förlossning samt preventivmedelsrådgivning
- diskutera och reflektera över personlig yrkesutveckling som barnmorska
- reflektera över hur val av material och läkemedel påverkar naturmiljö, sociala förhållanden och ekonomi
- reflektera över hållbar utveckling av profession, arbetsmiljö och ekonomi
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisning sker genom:
verksamhetsförlagd
utbildning
självstudier
Examinationsformer
Delkurs 1:
VFU- verksamhetsförlagd utbildning Barnmorskemottagning (7 hp)
seminarium i antikonception (0,5 hp). *
Delkurs 2:
VFU- verksamhetsförlagd utbildning BB-avdelning (3,5 hp)
individuell muntlig examinationsuppgift (0,5 hp).*
Reflektion i grupp - Yrkesspåret (0,5 hp)*
Examination under VFU- verksamhetsförlagd utbildning baseras på handledarens bedömning av students måluppfyllelse enligt fastställda bedömningskriterier
Student kan ges möjlighet att komplettera inlämnad uppgift. Examinationer märkta med * kan kompletteras.
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
Ingen ledighet beviljas under VFU. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att patientens förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.
För krav gällande klädsel och hygien hänvisas till Vårdhandboken/klädregler http://www.vardhandboken.se/Texter/Basala-hygienrutiner-och-kladregler/Oversikt/
Vid verksamhetsförlagd utbildning kan placering ske utanför Göteborg vilket kan medföra kostnader för studenten.