Kvinnors hälsa och fysioterapi med fördjupning inom gynekologi, obstetrik och urologi
Physiotherapy, advanced course in gynecology, obstetrics and urology
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en fristående kurs på avancerad nivå och kan ingå i en magister-/masterexamen inom huvudområdet fysioterapi.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs sjukgymnastexamen 180 högskolepoäng eller motsvarande (examensarbete 15 hp på grundnivå ska ingå)
Innehåll
- Prevention och hälsobefrämjande åtgärder inom obstetrik, gynekologi och urologi.
- Fördjupning i fysioterapi inom obstetriska, gynekologiska och urologiska tillstånd och sjukdomar, dess mät- och behandlingsmetoder samt teoretiska förklaringsmodeller.
- Riktlinjer för verksamhet inom hälso-och sjukvård.
- Sökning, sammanställning och analys av litteratur och information med relevans för området.
Mål
Kunskap och förståelse
- beskriva och problematisera obstetrisk och gynekologisk hälsa ur ett fysioterapeutiskt och personcentrerat perspektiv i relation till kultur, etnicitet och livsvillkor genom hela livsspannet,
- beskriva och förklara obstetriska, gynekologiska och urologiska sjukdomar och tillstånd och relatera dessa till fysioterapi,
- diskutera och jämföra olika metoder för undersökning och behandling av obstetriska, gynekologiska och urologiska sjukdomar och tillstånd i relation till teori, aktuell vetenskaplig litteratur och rådande praxis.
Färdighet och förmåga
- söka, sammanställa och analysera litteratur med relevans för fysioterapi inom gynekologi, obstetrik och urologi samt presentera detta muntligt och skriftligt,
- bedöma giltighet och tillämpbarhet av bedömnings- och utvärderingsmetoder relaterade till gynekologiska, obstetriska och urologiska sjukdomar och tillstånd relevanta för fysioterapeutiskt praxis,
- kunna utföra grundläggande fysioterapeutisk undersökning av bäckenbotten hos en person med kvinnlig anatomi
- utveckla ett förslag till fysioterapeutisk modell för praxis med referens till teoretiska perspektiv i litteraturen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera och diskutera etiska dilemman, likabehandling och professionellt förhållningssätt i förebyggande och rehabiliterande praxis vid gynekologiska, obstetriska och urologiska sjukdomar och tillstånd,
- reflektera över gynekologiska, obstetriska och urologiska sjukdomar och tillstånd utifrån livs- och hållbarhetsperspektiv,
- i dialog med andra, visa ett reflekterat förhållningssätt till egna och andras värderingar, prioriteringar samt val av perspektiv,
- identifiera och konkretisera eget behov av ytterligare kunskap för egen kunskapsutveckling i ett livslångt lärande.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen ges främst på distans och kräver tillgång till dator, webbkamera och internetuppkoppling. Ett (1) obligatoriskt tillfälle på campus. Undervisningen bedrivs i form av självstudier, grupparbeten, föreläsningar, färdighetsträning, workshops och seminarier. Den studerande genomför studieuppgifter mellan varje kurstillfälle.
Undervisningsspråk: svenska
Undervisning kan även komma att ske på engelska.
Examinationsformer
Bedömning av studenternas kunskaper sker genom tre skriftliga och muntliga individuella redovisningar av studieuppgifter och en redovisning av skriftlig gruppuppgift med opposition av studiekamraters gruppuppgift. För godkänt betyg krävs
aktiv närvaro vid seminarier, studiegruppsarbete, gruppredovisningar, färdighetsträning och examinationer. I händelse av frånvaro vid obligatoriska moment skall igentagning
ske enligt anvisning av kursansvarig lärare.
Komplettering av ofullständig skriftlig examinationsuppgift medges. Kompletteringen bygger på samma uppgift som den ursprungliga examinationsuppgiften. En (1) kompletterande inlämning kan göras och ska lämnas in inom två veckor (tio
arbetsdagar). Om så ej sker registreras den ofullständiga uppgiften som underkänd, vilket medför att en ny skriftlig examinationsuppgift behöver lämnas in.
• Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
• Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
• Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
• Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination,
om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Summativ skriftlig kursvärdering sker via kursens läroplattform samt formativ muntlig kontinuerligt under kursen i en kursnämnd bestående av kursansvarig och studentrepresentant. Kursansvarig analyserar och sammanställer kursvärderingen samt ger återkoppling till kursdeltagarna. Sammanställningen av värdering och analys
publiceras på läroplattformen och ligger till grund för utveckling av kursen.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen är uppbyggd utifrån konstruktiv länkning där lärandemål, läraktiviteter och bedömningsformer utgör en sammanhängande lärprocess.