Lärande och undervisning i det globaliserade universitetet
Kort om kursen
Kursen erbjuder en djupgående utforskning av globaliseringens roll och påverkan på högre utbildning, där fokus ligger på att identifiera och analysera både möjligheterna och utmaningarna som följer med denna utveckling.
Om utbildningen
Genom att grunda sig i aktuell forskning om globalisering inom högre utbildning, ger kursen dig en omfattande förståelse för hur globala trender påverkar utbildningssektorn.
En viktig del av kursen är dess engagemang i kritiska perspektiv på högre utbildning som en geopolitisk arena. Detta inkluderar en granskning av den dominerande västerländska inramningen av forskning och dess begränsningar. Vidare diskuteras avkolonisering av utbildning, där du undersöker dess betydelse för undervisning och lärande, och utforskar hur det kan bidra till en mer inkluderande och rättvis utbildningsmiljö. Globaliseringens koppling till mångfald, det flerspråkiga universitetet och breddat deltagande betraktas också som centrala teman. Dessa aspekter belyses för att förstå hur högre utbildning kan anpassas och svara mot behoven hos en alltmer diversifierad studentgrupp och samhällsstruktur.
Under kursen ges du möjlighet att utforska en specifik frågeställning relaterad till globalisering i högre utbildning. Detta ger dig möjlighet att tillämpa ett mikro-, meso-, eller makroperspektiv på en fråga som intresserar dig, vilket bidrar till en djupare förståelse av ämnet och hur det påverkar den globala utbildningsdynamiken.
Om undervisningen
Kursen ges på engelska, är helt online, och på halvfart och inkluderar föreläsningar, seminarier och workshops samt slutföra individuella och gruppuppgifter som en del av kurskraven.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom måste studenten uppvisa färdighet i engelska motsvarande engelska 6 (svensk gymnasienivå) eller engelska B med minst godkänt resultat eller genom ett internationellt test i engelska med krav på lägsta resultat: TOEFL papper: 575 eller med dator: 213, eller alternativt en kandidatexamen som getts på engelska.
Tillgodoräkning
Du som har läst kurser i högskolepedagogik, antingen vid PIL-enheten på Göteborgs universitet eller vid något annat lärosäte kan inkludera dessa i din examen om de inte redan använts i någon annan examen. Om kurserna inte är poänggivande (t.ex. PIL101, PIL102 och PIL103) kan du ansöka om att få dem tillgodoräknande som poäng inom huvudområdet högskolepedagogik.
För frågor om tillgodoräkning, kontakta Elin Nordenström, elin.nordenstrom@gu.se
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.