Lärare på Child Culture Design
Lär känna vår utbildande personal inom masterprogrammet i Child Culture Design
Johnny Friberg
Johnny är grundare och ansvarig för MFA-programmet "Child Culture Design" vid Göteborgs universitet. Hans mål är att kombinera ämnet design och konstnärlig praktik med barnkultur och fördjupad kunskap om denna specifika användargrupp. Han arbetade i åtta år på forskningscentret Stockholm International Toy Research Centre men har sedan 2005 varit verksam vid Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg. Johnnys arbete och intressen förutom att undervisa på akademin inkluderar leksaks- och speldesign, musik, illustration och möbeldesign. Hans forskningsintresse har utvecklats kring narrativ design och design för lek. Han har lång erfarenhet av projekt som använder deltagande designmetoder för att skapa inkludering och egenmakt för barn i både arkitektoniska och produktdesignsammanhang. Han har också arbetat med ljudscenografi och musik för teater och film. För närvarande gör Johnny lekskulpturer för en park i Kungsbacka.
Läs mer och hitta kontaktuppgifter till Johnny Friberg
Annelies Vaneycken
Annelies Vaneycken är designer, lärare och forskare. I sin konstnärliga praktik utforskar hon hur offentliga berättelser och interventioner möjliggör stärkandet av marginaliserade grupper (inklusive barn) genom att använda deltagande och etnografiska metoder. Sedan 2020 har hon undervisat på MFA Design-programmet på HDK-Valands konst- och designhögskola vid Göteborgs universitet och dessförinnan på LUCA School of Arts i Bryssel (1999-2014). Hon var forskningsstipendiat i EU Marie Curie-projektet TRADERS 2014-2017, som fokuserade på att utbilda konst- och designforskare i deltagande i det offentliga rummet. År 1999 var hon med och grundade Trans-ID, Studio for Visual Communication Design, där hon arbetade fram till 2014. Vaneycken har en MFA Graphic Design från LUCA School of Arts Brussels (1998), en MFA Design från Sandberg Institute Amsterdam (2001) och en doktorsexamen i design från HDK-Valand Academy of Art and Design, Göteborgs universitet (2020).
Läs mer om Annelies Vaneycken på egen hemsida
Lieselotte Van Leeuwen
Lieselotts doktorsexamen i utvecklingspsykologi vid Radbout University Nijmegen (NL) handlade om verktygsanvändning hos små barn. Därefter gick hon med i ett projekt vid universitetssjukhuset i Bern (Schweiz) där man undersökte interaktioner mellan föräldrar och barn med hjälp av leksaker. Gränssnittet mellan design och beteende blev hennes huvudsakliga intresseområde. Lieselotte deltog i team som utformade multisensoriska uttrycksfulla miljöer för barn och äldre med funktionsnedsättningar och studerade även lek som en livslång aktivitet. Tillsammans med Mathieu Gielen, en designer från TU Delft, arbetade hon med att länka koncept från samhällsvetenskap till design för lek. Fokus för hennes nuvarande forskning och undervisning är att stärka barns egenmakt genom design och deltagande designprocesser. Dynamiken i avfordances, tvetydighet och fri lek är central i detta. Hon deltar i ett FORMAS-forskningsprojekt som heter "Transforming the city for play: Co-designing and co-crafting urban interventions" och är styrelseledamot i International Toy Research Association (ITRA).
Hitta kontaktuppgifter till Lieselotte Van Leeuwen
Lotta Kvist
Lotta är designer och universitetslektor vid HDK-Valand och har en utbildning i produktdesign (BFA) och en masterexamen i design. Hon har varit medlem i Child Culture Design-teamet i över 10 år. Ett holistiskt förhållningssätt till undervisning och livslångt lärande är centrala nycklar för Lotta. Hon är intresserad av att utveckla hela människan, både kropp, själ och sinne. Detta förhållningssätt praktiserar hon både privat och professionellt, och i undervisningen använder hon detta förhållningssätt och denna erfarenhet för att vägleda och utmana studenterna i (pedagogiska) möten kopplade till den kreativa processen. Lotta är engagerad i frågor som rör kreativ hälsa och arbetsmiljö, till exempel hur man som designer kan arbeta och trivas på ett hållbart sätt. Utanför universitetet arrangerar hon workshops och retreats och dessa former av praktiker är utan tvekan sammanflätade med det arbete hon gör inom universitetet.
Läs mer om och hitta kontaktuppgifter till Lotta Kvist
Christian Strömqvist
Christian är designer och universitetslektor vid Högskolan för design och konsthantverk, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet. Han har en masterexamen i Child Culture Design som han tog 2011. Christian arbetar med frågor som kretsar kring lek, barnperspektiv och delaktighet, med målet att skapa mening genom interaktioner och samarbetsprocesser. Han har arbetat på HDK-Valand sedan 2013. I den fristående alumniorganisationen Play Without Borders undersöker Christian lek och skapar lekmöjligheter i ett globalt sammanhang. Organisationen har arbetat i Kenya, Uganda och Turkiet, samt i Sverige, och gör platsspecifika projekt som syftar till att lyfta fram vikten av lek och att arbeta med ett barnperspektiv.Christian är också medgrundare till PinPin Studio, som sedan 2011 har fokuserat på design för lek och lekfullhet. I denna konstellation har Christian gjort en hel del projekt med snö och is som huvudmaterial. Detta inkluderar sviter för ICEHOTEL, designen för ICEBAR Stockholm samt Kiruna snölekplats, som har byggts årligen i Kiruna sedan 2015.
Läs mer om Christian Strömqvist på den egna hemsidan
Linda Holmer
Som lärare på Child Culture Design går Linda Holmer in i lärandeprocessen utifrån ett narrativt perspektiv. Genom att lyssna på vad processen och projektet har att säga, leka och låtsas (tro) att projektet har en egen röst (eller till och med själ), möjliggörs ett perspektivskifte från att vilja till att undra. Från att greppa, sträva efter perfektion till att vara villig att ta en promenad med processen och hamna i tidigare okända territorier. Om det är svårt gör vi det mjukt. Och det behöver inte vara bra, men det måste vara viktigt. Och när det är det, och om ditt hjärta är en del av processen, blir det ofta bra ändå. Gruppen är viktig i Holmers workshopmetoder, och hon har ett särskilt intresse av att använda sig av dummerjöns-metoder, eftersom hon anser att glädje i en lärandeprocess är det allvarligaste av allt.
Läs mer om Linda Holmer på hennes egna hemsida
Catherine Paterson
Catherine är konstnär och barnkulturdesigner med ett särskilt intresse för community art practices och participatory design. Hon avslutade sin utbildning i Fine Art i Sydafrika och flyttade till Sverige för att studera Child Culture Design 2019. Catherine startade en designstudio för barnkultur, Lekkontoret, 2020 och har sedan dess arbetat med offentliga och privata institutioner över hela Sverige med offentlig konst och deltagande designprojekt. Hon strävar efter att inkludera barn i designprocessen genom att använda lek som en metod och ett verktyg för kommunikation och uttryck över åldersgränserna. Hon arbetar också med Göteborgs konstmuseums pedagogiska avdelning med deras verkstadsutrymme för barn och uppsökande projekt. Hon arbetar för närvarande med en interaktiv, digital barnkulturplan genom ett deltagande designprojekt med tonåringar och barn i Falkenbergs kommun. Catherine är relativt nyutexaminerad från designprogrammet för barnkultur och är också utlandsstationerad. Hon förstår och relaterar därför till internationella studenters behov och problem.
Läs mer om Cathrines arbete på Lekkontoret
Pontus Johansson
Pontus Johansson har arbetat på CCD sedan 2015. Pontus har ett särskilt intresse för de projektbaserade kurser som sker i samverkan med andra aktörer i samhället. Projekt som är kontextbaserade och äger rum i offentligheten. Pontus gillar att arbeta praktiskt och tillsammans och tycker att det är viktigt att vara delaktig både mentalt och fysiskt. Han brinner för att låta de som har en tystare röst höras och menar att resultatet av ett deltagande arbete inte i första hand är något fysiskt, utan kan bli synligt och ta alla möjliga former imorgon, nästa år eller om 20 år. Andra intressen är material, hantverk, hållbarhet och människans förhållande till - och användning av - naturen. Han utgår ofta från det lilla, en detalj, det förbisedda, och utifrån det får projekten utvecklas och växa. Pontus arbetar med övertygelsen att allt blir intressant om man ger det tillräckligt med tid.
Läs mer och hitta kontaktuppgifter till Pontus Johansson här