Ledarskap och konflikthantering i klassrummet
Leadership and conflict management in the classroom
Om kursplanen
Kursens moduler
Ämnesgrupp
Medverkande institution
Psykologiska institutionen
Inplacering
Kursen ges som uppdragskurs.
Innehåll
Kursen startar med temat ”Att leda det främjande och förebyggande arbetet för trygghet och studiero i klassrummet” som handlar om relationskompetens, konfliktkunskap, gruppdynamik, samtalsmetodik och ledarskap. Grundläggande begrepp inom ledarskap och konflikthantering tas upp och problematiseras med utgångspunkt i relevanta teorier, empirisk forskning och styrdokument.
Kursen fortsätter med temat ”Att leda det åtgärdande arbetet för trygghet och studiero i klassrummet” som handlar om att få strategier att hantera situationer när relationer, undervisning och studiero utmanas och skadas. Deltagare kommer att fördjupa sina kunskaper om kränkningar, trakasserier, konflikthantering och kontroversiella frågor. I det andra temat får kursdeltagare möljigheter att tillämpa kunskap och färdigheter genom att öva på att leda samtal i utmanande situationer, analyserar klassrumssituationer samt att planera och genomföra undervisningsmoment.
Mål
Efter godkänd kurs ska deltagarna kunna:
Kunskap och förståelse
• Redogöra för grundläggande begrepp och teorier gällande ledarskap och konflikthantering
• Redogöra för innehåll i styrdokument och lagstiftning gällande kränkningar och trakasserier
Färdigheter och förmåga
• Analysera om en klassrumssituation är en konflikt, en kränkning, en trakassering eller en kontroversiell fråga
• Föreslå strategier för att hantera dessa olika klassrumssituationer
• Leda ett samtal som väcker starka känslor mellan parter utifrån olika samtalsmodeller
• Planera och genomföra ett undervisningsmoment som innefattar en kontroversiell fråga eller en konflikt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Utvärdera utfallet av det tillämpade undervisningsmomentet
• Kritisk reflektera över den egna professionella rollen avseende ledarskap i klassrummet
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier.
Undervisningsspråk: svenska
Undervisningsinslag och kurslitteratur på engelska kan förekomma.
Examinationsformer
Kursen examineras genom dels en individuell skriftlig text och dels en individuell muntlig presentation. Dessutom krävs närvaro vid fyra seminarier som innehåller praktiskt tillämpade moment.
Om en student är frånvarande vid ett obligatoriskt seminarium erbjuds ersättningsuppgift. Det gäller för max två av seminarierna. För de andra två erbjuds nytt datum.
Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden göra en omexamination.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att nå betyget Godkänd (G) krävs godkänt på de två examinerande momenten samt närvaro på de praktiska seminarierna.
För att nå betyget Väl godkänt (VG) krävs att de båda examinerande momenten bedöms som VG.
Kursvärdering
Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas till de deltagare som genomförde kursvärderingen.
Övriga föreskrifter
Nätbaserad information och kommunikation används och dator med internetuppkoppling krävs.
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760). Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.