Kursplan

Ledarskap och lärande

Leadership and learning

Kurs
OM4381
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/13
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-05-02
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Kursens moduler

Muntlig individuell examination - ledarskapets betydelse, 3 Högskolepoäng
Skriftlig salstentamen förbättringskunskap, 2 Högskolepoäng
Muntlig individuell examination professionell kompetens, 1 Högskolepoäng
Muntlig individuell examination patienters lärande, 3 Högskolepoäng
Individuell bedömning av verksamhetsförlagd utbildning, 6 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som en obligatoriskt kurs i sjuksköterskeprgrammet, 180 hp

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat i samtliga kurser från termin 1, 2, 3 och 4, motsvarande 120 högskolepoäng, i Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.

Förkunskapskravet ska vara uppfyllt senast 6 veckor innan föregående termins slut.

Innehåll

Teorier och begrepp om organisering och ledning av hälso- och sjukvård 
Leda, prioritera, fördela och samordna omvårdnad
Förbättringskunskap
Säker vård
Krisledning
Konflikthantering
Verksamhetsförlagd utbildning
Teamarbete 
Teorier om lärande inom omvårdnad
Patientundervisning
E-hälsa och välfärdsteknik 
Personcentrerad vård

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva och förklara organisations- och ledarskapsteorier i relation till omvårdnad
  • beskriva systematisk förbättringskunskap i relation till säker vård
  • beskriva interprofessionellt teamarbete i relation till personcentrerad vård
  • visa kunskap och förståelse för pedagogiska teorier och begrepp i relation till patienters och närståendes lärande 

Färdigheter och förmåga

  • organisera och leda omvårdnad
  • identifiera, motivera och föreslå förbättringsarbete inom omvårdnad med relevanta metoder
  • tillämpa personcentrerat arbetssätt för att stödja teamarbete
  • planera för och undervisa patienter och närstående
  • undervisa omvårdnad med stöd av e-hälsa och välfärdsteknik för säker vård

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera och värdera ledarskapets betydelse för hälsofrämjande omvårdnad och hållbart arbetsliv
  • kritiskt granska hur förbättringskunskap kan bidra till god omvårdnad
  • bedöma den egna professionella kompetensen i förhållande till övriga teammedlemmar
  • motivera hur patienter, närstående och/eller personalens lärande kan främjas

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Föreläsning 
Filmer
Självstudier
Flashcards
Självbedömning
Peer learning
Kurslitteratur
BeVut 
Fallbeskrivningar
Workshop
Peer learning
Quiz 
Drama
Seminarium
Dugga

Examinationsformer

Examination sker i form av:

Muntlig individuell examination ledarskapets betydelse (3 hp) 
Skriftlig salstentamen förbättringskunskap (2 hp) 
Muntlig individuell examination professionell kompetens (1 hp)
Muntlig individuell examination patienters lärande (3 hp)
Individuell bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (6 hp)

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Ingen ledighet beviljas under VFU. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att patienternas förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts i den praktiska delen (VFU) har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en gång.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Vid verksamhetsförlagd utbildning kan placering ske utanför Göteborg vilket kan medföra ökade kostnader för studenten.

För krav gällande klädsel och hygien hänvisas till Vårdhandboken/klädregler
http://www.vardhandboken.se/Texter/Basala-hygienrutiner-och-kladregler/Oversikt/