Ledarskap, professionellt lärande och undervisningsförbättring
Leadership, professional learning and improvement of teaching
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges inom S2PED Pedagogik, masterprogram. Kursen kan också ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen i ett samhällsvetenskapligt alternativt utbildningsvetenskapligt ämne, eller en lärarexamen inklusive examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande, samt godkända kurser om 15 hp på avancerad nivå inom ett utbildningsvetenskapligt ämne.
Innehåll
Kursen behandlar pedagogisk ledning av utbildningsverksamhet såsom skola, förskola och andra läroplansstyrda verksamhetsformer. Betydelsen av förbättringskapacitet, lokal utbildningskontext och organisationskultur aktualiseras. Vidare behandlas professionellt lärande utifrån individuella och kollektiva perspektiv i relation till utbildningsuppdraget. Pedagogiska ledares roll i att leda yrkesverksammas professionella lärande belyses, exempelvis genom ledning av gruppers processer och pedagogiskt produktiva samtal. I kursen anläggs didaktiska och demokratiska perspektiv på undervisningsförbättring med betoning på barns och elevers lärande och utveckling. Särskilt uppmärksammas vikten av kritiskt systematiskt undersökande och barns och elevers delaktighet i förbättringsarbete.
Mål
Kunskap och förståelse
- Redogöra för centrala begrepp, modeller och teorier inom utbildningsledarskap och professionellt lärande av relevans för utbildningsverksamhet.
Färdighet och förmåga
- Analysera och diskutera pedagogisk ledning, professionellt lärande och systematisk undervisningsförbättring utifrån vetenskaplig teori och aktuell utbildningsvetenskaplig forskning.
- Identifiera kritiska moment i individers och gruppers lärprocesser inom utbildningsverksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt granska och problematisera pedagogisk ledning, professionellt lärande och undervisningsförbättring.
- Värdera pedagogiska ställningstaganden i relation till barns- och elevers delaktighet i förbättringsarbete.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen består av föreläsningar, seminarier, fältarbete, muntliga redovisningar, självständigt arbete och arbete i grupp.
Undervisningsspråk: svenska
Undervisningsinslag och kurslitteratur på engelska förekommer.
Examinationsformer
Kursen examineras genom en individuell skriftlig uppgift om 7,5 hp och genom en muntlig uppgift om 7,5 hp där individens bidrag kan särskiljas.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att nå betyget Godkänd (G) krävs att samtliga examinerande moment är bedömda som godkända.
För att nå betyget Väl godkänt (VG) krävs VG på den skriftliga uppgiften samt Godkänt (G) på den muntliga presentationen.
Kursvärdering
Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Nätbaserad information och kommunikation via lärplattform används och tillgång tilldator med internetuppkoppling krävs.