Illustration av verksamheten vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Foto: Illustration: Cecilia Lundgren

Lek, lärande och omsorg 2 för förskollärare

Om utbildningen

Den här kursen behandlar kunskapsområdena lek, lärande och omsorg i den pedagogiska verksamhet som riktar sig till förskolebarn. Centralt i kursen är utvecklingen av grundläggande kunskaper om, och förståelse för, hur förskolebarns olika erfarenhetsvärldar påverkar deras möjligheter att lära genom lek. I kursen diskuterar vi begrepp som till exempel delaktighet, kamratkulturer, meningsskapande och kommunikation i relation till lek, lärande och omsorg. Vi tar också upp hur förskollärarens strategier kan stödja och utmana förskolebarns lek och lärande och samtidigt förhålla sig till didaktiska överväganden.

Behörigheter och urval

Behörighet

För behörighet till kursen krävs att studenten är antagen till Förskollärarprogrammet och att studenten har godkänt betyg från kurs/er på grundnivå enligt gällande förkunskapskrav i programmets fastställda studiegång, eller motsvarande.

Så är det att plugga

Undervisningen

I kursen används olika former för undervisning så som litteraturstudier, föreläsningar, workshops och seminarier. I kursen är det obligatorisk deltagande på seminariet ”Filmsamling” där studenterna i grupp ska planera ett didaktiskt upplägg av en filmsamling som utgår från lek och kreativitet samt den litteratur som hör till momentet.

Det är även obligatoriskt deltagande på kursens workshops. Dessa moment kräver obligatoriskt deltagande eftersom det är under dessa tillfällen som studenterna får möjlighet att ta del av och diskutera didaktiska upplägg, samt utveckla sina vetenskapliga och didaktiska förhållningssätt.

Lokaler

Pedagogen ligger mitt i centrala Göteborg, nära till allt. Undervisning och forskning sker till stor del i tre byggnader:

• A-huset på Västra Hamngatan 25,
  • B-huset på Läroverksgatan 15 och
  • C-huset på Läroverksgatan 5.

I A-huset hittar du Servicecenter, universitetsbibliotek, studentkårens kansli, studievägledning för lärarutbildning, International Student Office Pedagogen samt ett café. Även i B-huset finns ett café, men också ett väl tilltaget studentkök med mikrovågsugnar och kylskåp. I alla husen finns gott om platser för studenter för arbete enskilt eller i grupp.