Play, Learning, and Care 2 for Pre-School Teachers
Om kursplanen
Kursens moduler
Medverkande institution
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Inplacering
Kursen kan ingå i följande program: 1) Förskollärarprogrammet (L1FÖR)
Behörighetskrav
För behörighet till kursen krävs att studenten är antagen till Förskollärarprogrammet och att studenten har godkänt betyg från kurs/er på grundnivå enligt gällande förkunskapskrav i programmets fastställda studiegång, eller motsvarande.
Innehåll
Kursen behandlar kunskapsområdena lek, lärande och omsorg i förskolans pedagogiska verksamhet och hur dessa kunskapsområden integreras i förskolans vardagliga aktiviteter. I kursen behandlas didaktiska synsätt på lek och lärande i förskolan utifrån samtida forskning och teorier om lek, lärande och omsorg, samt fördjupad kunskap om hur teorin om lekresponsiv undervisning kan användas som pedagogisk metod. Kursen lyfter också fram och problematiserar barns interaktion och relationsskapande i lek och hur förskollärarens strategier kan skapa förutsättningar för en verksamhet där barn ges utrymme och möjlighet att erfara samförstånd, kreativitet, inflytande och omsorg. Vidare behandlas förskollärarens professionella omsorgsuppdrag – att i förskolan ansvara för omsorg ur ett flerdimensionellt perspektiv.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
-
urskilja och redogöra för centrala begrepp och didaktiska överväganden som berör lek, lärande och omsorg
-
redogöra för och reflektera över lekens betydelse i syfte att stödja och utmana förskolebarns lärande med utgångspunkt i samtida forskning
Färdigheter och förmåga
-
identifiera och reflektera över didaktiska överväganden i relation till förskolebarns erfarenheter i syfte att stödja och utmana deras lek och lärande
-
identifiera och problematisera förskolebarns lek i förhållande till lärande och omsorg
-
identifiera och diskutera förskollärarprofessionens omsorgsuppdrag ur ett flerdimensionellt perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-
kritiskt granska förskollärares strategier i syfte att skapa förutsättningar för att möjliggöra för förskolebarns delaktighet, inflytande, samförstånd och kreativitet i lek, lärande och omsorg
-
problematisera förskolebarns och vuxnas möjligheter att skapa relationer samt att identifiera, tolka och ta utgångspunkt i andras perspektiv
Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, workshopar och seminarier. I kursen är det obligatorisk deltagande på kursens workshopar. Workshopmomenten kräver obligatoriskt deltagande eftersom det är under dessa som studenterna får möjlighet att ta del av och diskutera didaktiska upplägg, samt utveckla sina vetenskapliga och didaktiska förhållningssätt.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Underlaget för bedömning baseras på deltagande i kursens obligatoriska workshops. Studenter som inte kunnat delta i ett obligatoriskt moment kan delta i en annan grupps workshop under kursens gång i mån av plats. Om studenten inte kan delta vid något av dessa tillfällen får man ta igen momentet genom komplettering alternativt genom deltagande på momentet nästa termin.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig uppgift (VG, G, U).
Frånvaro vid obligatoriskt moment kan komma att ersättas med alternativ uppgift efter beslut av examinator.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform. Om en student blir underkänd på den individuella hemtentamen kan studenten komplettera sin text om examinator bedömer detta som möjligt. Kompletteringen bygger på samma uppgift som den ursprungliga examinationen. Datum och tid för komplettering anges som ytterligare examinationstillfälle.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Den individuella skriftliga uppgiften ger betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att få kursbetyg krävs att studenten har godkänt på samtliga obligatoriska moment. För att få kursbetyget Väl godkänt (VG) krävs betyget Väl godkänt (VG) på den individuella skriftliga uppgiften.
Bedömningskriterier anges i separat kursdokument på Göteborgs universitets lärplattform
Kursvärdering
Den avslutande kursutvärderingen, som förutom studenternas synpunkter även innefattar lärares dokumenterade erfarenheter, sammanställs och görs tillgänglig för berörda studenter och lärare. Denna ska vara vägledande för utveckling och planering av kommande kurser.
Övriga föreskrifter
Hållbarhetsrelaterad med hänvisning till kriterium 6: Värderingar, kultur och etik, enligt (dnr V 2013/838).
Digitala undervisningsmoment kan förekomma.
Nätbaserad information och kommunikation via Göteborgs universitets lärplattform används och dator med internetuppkoppling krävs.