Litteraturlista

Lekresponsiv undervisning i den flerspråkiga förskolan

Kurs
PDG310
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2024 (2024-09-02)
Beslutsdatum
2024-06-04

Björk-Willén, P. (Red.). (2023). Svenska som andraspråk i praktiken. Natur & Kultur.


Björklund, C., & Palmér, H. (2019). I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan. Forskning om undervisning och lärande7(1), 64-85.


Kultti, A. (2023). Flerspråkiga barns villkor i förskolan. Lärande av och på ett andraspråk i förskolan. 2:a upplagan. Liber.


Wallerstedt, C., & Pramling, N. (2023). Att arbeta lekresponsivt. Gleerups.

Valbar litteratur


Magnusson, M., & Pramling Samuelsson, I. (2019). Att tillägna sig skriftspråkliga verktyg genom att leka affär. Forskning om undervisning och lärande7(1), 23-43.


Lagerlöf, P.,Wallerstedt, C., & Kultti, A. (2019). Barns agency i lekresponsiv undervisning. Forskning om undervisning och lärande7(1), 44-63.


Abou-Touk, H., Nilsen, M., & Wallerstedt, C. (kommande). Leka på flera språk: Att stötta flerspråkigt deltagande i förskolan. Nordisk barnehageforskning.


Magnusson, M., & Pramling Samuelsson, I. (2023). Den lekande undervisande förskolläraren: Lekresponsiv undervisning i praktiken. Studentlitteratur.


Kultti, A. (2022). Teaching responsive to play and linguistic diversity in early childhood education: Considerations on theoretical grounds. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(8), 3037-3045.


Kultti, A. (2023). Extended dialogues in establishing children-teacher play: The pattern of initiation–challenge–extension (ICE). Journal of Early Childhood Research, 21(4), 510-523.