Litteraturlista

Litteracitet, skrivande och skrivdidaktik för svenskämnena

Kurs
SVE020
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Vårtermin 2025 (2025-01-20)
Beslutsdatum
2024-11-18

Delkurs 1 Literacy, litteracitet och ämnesspecifikt språkbruk

Christie, F. 2009. Ongoing dialogue: Functional linguistic and Bernsteinian sociological perspectives on education. I: F. Christie & J. R. Martin (red.), Language, knowledge and pedagogy: Functional linguistic and sociological perspectives. Bloomsbury Publishing. S. 3–13 [11 s.] Nätpublicerad.

Kalantzis, M. & Cope, B. 2008. Language Education and Multiliteraciess. May and N. H. Hornberger (eds), Encyclopedia of Language and Education, 2nd Edition, Volume 1: Language Policy and Political Issues in Education. S. 195–211. [21 s.] Nätpublicerad.

Nygård Larsson, P. 2011. Biologiämnets texter. Text, språk och lärande i en språkligt heterogen gymnasieklass. Akademisk avhandling. Malmö: Malmö högskola. S. 13–78, 306–320. [80 s.] Nätpublicerad.

Olvegård, L 2014. ”Herravälde” Är det bara killar eller? Andraspråksläsare möter lärobokstexter i historia för gymnasieskolan. Akademisk avhandling. Göteborg: Göteborgs universitet. S. 4–6, 149– 156, 221–229. [20 s.] Nätpublicerad.

Shanahan, T. & Shanahan C. 2008. Teaching Disciplinary Literacy to Adolescents: Rethinking Content-Area Literacy. Harvard Educational Review, 78(1). S. 40–59. [20 s.] Nätpublicerad.

Staf, S. & Nord, A. 2018. Geografi - och historieämnenas literacy på prov: En kritisk analys av literacyförväntningarna i två nationella prov för samhällsorienterande ämnen för årskurs 9. I: Wojahn, D. Seiler Brylla, C. & Westberg, G. Kritiska text- och diskursstudier. Huddinge: Södertörns högskola. S. 217–249. [32 s.]

Winlund, A. 2021. Inte för räddhågsna: undervisning i grundläggande litteracitet och svenska som andraspråk på gymnasieskolans språkintroduktion. Akademisk avhandling. Göteborg: Göteborgs universitet. S. 41–49. [9 s.] Nätpublicerad.

Uddling, J. 2019. Textsamtalets möjligheter och begränsningar i språkligt heterogena fysikklassrum. Akademisk avhandling. Stockholm: Stockholms universitet. S. 1–34, 169–182. [45 s.] Nätpublicerad.


Delkurs 2 Skrivdidaktik för ett flerspråkigt klassrum

Berggren, J. 2019. Writing, reviewing, and revising. Peer feedback in lower secondary EFL classrooms. Stockholm: Department of English. Stockholm University. Enligt lärares anvisningar. Nätpublicerad.

Blomqvist, P., Lindberg, V. & Skar, G. B. 2016. Vad behöver eleverna undervisning i för att utveckla sitt skrivande? Förväntningsnormer och didaktiska beslut i svensklärares bedömningssamtal. Acta Didactica Norge, Vol. 10. S. 1–22. [22 s.] Nätpublicerad.

Kalantzis, M. & Cope, B. (2024, April 4). Literacy in the Time of Artificial Intelligence. Preprint EdArXiv. Nätpublicerad.

Palm, C. (2024). Skrivundervisning i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning. Diss. (sammanfattning) Göteborg: Göteborgs universitet, 2024. Göteborg. Enligt lärares anvisningar. Nätpublicerad.

Sturk, E., Hipkiss, A. M., Randahl, A.-C., & Edlund, A.-K. (2022). Skrivande i skolans alla ämnen: Reflekterande observation som metod. I E. Lindgren, C. Hermansson, A. Norlund Shaswar & Areljung, S. (Red.), Skrivdidaktik i grundskolan (s. 97–129). Studentlitteratur.

Winlund, A. 2021. Writing practices of recently immigrated adolescent emergent writers: A study from a language introductory school in Sweden. Journal of second language writing, 51, (March 2021, 100794.). [14 s.] Nätpublicerad.


Delkurs 3 Skrivutvecklingsprojekt

Holmberg, P. 2017. Att undersöka texter som deltagande. Systemisk-funktionell analys av elevers skrivande. I: Helgesson, K., Landkvist, H., Lyngfelt, A., Nord, A. & Wengelin, Å. (red.), Text och kontext. Perspektiv på textanalys. Malmö: Gleerups. S. 55–70. [15. s.]

Thorsten, A. 2018. Berättelseskrivande i skolan: Att studera, beskriva och utveckla ett kunnande. Akademisk avhandling. Linköping: Linköpings universitet. S. 28–45. [27 s.] Nätpublicerad.


Ytterligare litteratur, dock högst 200 sidor, kan tillkomma enligt anvisning från ansvarig lärare.


Referenslitteratur

Schleppegrell, M. J. & Fang, Z. (2008) Reading in Secondary Content Areas. A Language-Based Pedagogy. University of Michigan Press. (114 s.)