Kursplan

Litteratur, serier och spel i ett mediehistoriskt perspektiv

Kurs
LV1217
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2023/2261
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-04-24
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

Kursens moduler

Fiktionsmötets teorier och sammanhang, 2,5 Högskolepoäng
Sekventiellt berättande i visuella medier, 2,5 Högskolepoäng
Interaktivt berättande i spel och litteratur, 2,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Godkänt resultat på Litteraturvetenskap, Grundkurs, 30 hp, eller motsvarande förkunskaper.

Innehåll

I kursen belyses läsande i bred bemärkelse utifrån ett medieöverskridande historiskt perspektiv. I centrum står fiktionsmötet och dess relation till medie- och litteraturtraditioner, läsarens behov, föreställningsvärld och tekniska förutsättningar. Studenterna får verktyg att göra historiska kopplingar mellan litteratur i olika medier, från våra äldsta myter till samtidens tryckta berättelser, tecknade serier, film och spel. De övas också i att beskriva läsare, tittare och spelare som historiska och teknologiska varelser, inte minst i ett didaktiskt perspektiv, samt att förstå villkoren för deras olika upplevelser av fiktionsmöten.

Delkurser

1. Fiktionsmötets teorier och sammanhang (Encounters with fiction: Theories and Contexts), 2,5 hp
Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen ger ett fördjupande perspektiv på fiktionsmötet som ett historiskt och teknologiskt bestämt sammanhang. Teorier för läsning, i bred medial bemärkelse, studeras utifrån historiska och samtida jämförelser

2. Sekventiellt berättande i visuella medier (Sequential narration in visual media), 2,5 hp
Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen fokuserar och jämför sekventiellt berättande i visuella medier med olika kulturella och tekniska förutsättningar, från förhistoria till nutid.

3. Interaktivt berättande i spel och litteratur (Interactive storytelling in games and literature), 2,5 hp
Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen fokuserar interaktivt berättande i form av analoga och digitala spel samt interaktiv litteratur i olika former. Distinktionen mellan litteraritet och spelmässighet (ludicitet) problematiseras och fördjupas.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• redogöra för litteratur-, medie- och spelvetenskapliga begrepp för att beskriva läsning och fiktionsmöten i olika former
  • redogöra för övergripande drag i olika mediers historiska utveckling

Färdigheter och förmåga

• analysera fiktionsmöten i relation till deras historiska, kulturella och teknologiska kontexter
  • diskutera likheter och skillnader mellan fiktionsmöten på olika historiska avstånd

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• problematisera olika teoretiska och didaktiska förhållningssätt med avseende på läsning och fiktionsmöten
  • kritiskt granska och värdera möjligheten att kombinera perspektiv från olika forskningsfält och medier

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen ges på distans och bygger huvudsakligen på självstudier. I undervisningsmoment som innehåller muntliga eller skriftliga uppgifter av examinerande karaktär är aktivt deltagande obligatoriskt för godkänt resultat.

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp. För godkänt resultat krävs även aktivt deltagande i kursens obligatoriska undervisningsmoment. Vid frånvaro från obligatoriska moment ska studenten göra en kompletteringsuppgift i enlighet med lärares anvisningar. Student vars tentamen underkänts kan ges möjlighet att komplettera de underkända delarna för godkänt betyg i enlighet med lärares anvisningar.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).

För betyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga delkurser. Betyget Godkänd kan inte ändras till Underkänd på studentens begäran.

Kursvärdering

Institutionen ansvarar för att kursvärdering systematiskt och regelbundet genomförs, sammanställs, analyseras och kommuniceras till studenterna i enlighet med styrdokument för kursvärdering vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen kräver att studenten har tillgång till dator samt internetuppkoppling.