Livsmedelspreferens och sensorisk utvärdering

Anmälningskod
GU-19154

Om utbildningen

Människans upplevelse av livsmedel är individuell och vi kan sägas leva i individuella sensoriska världar. I den här distanskursen får du en förståelse för hur perceptionen fungerar och hur preferenser skapas för att kunna anpassa livsmedel, kostråd och måltider efter individer och målgruppers behov.
Du får i kursen fördjupa dig inom ett område där din specifika utbildningsbakgrund och blivande yrke påverkar val av mätmetoder och metodologiska utmaningar. Du får också lära dig att presentera dina resultat i en poster, redo för en vetenskaplig konferens.

Den här kursen kan du som studerande läsa vid sidan av andra åtaganden. Inga tillfällen är obligatoriska varför du själv kan välja hur du förlägger ditt arbete i kursen.

Kursen går helt på distans!

Behörigheter och urval

Behörighet

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen i kostvetenskap alternativt Ämneslärarprogrammet i hem- och konsumentkunskap 7-9 eller motsvarande kunskaper.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Hösten 2023 går kursen på distans utan fysiska träffar.