Logopedi och habilitering med inriktning mot barn och ungdom
Kort om kursen
Kursen syftar till att ge en översikt över hur man kan arbeta som logoped inom habilitering. Generella teorier och modeller för arbete med barn och ungdomar med funktionsnedsättningar inom habilitering presenteras, diskuteras och tillämpas.
Om utbildningen
Kursen är en samverkan mellan arbetsterapeut- logopedi- och fysioterapiprogrammen, där de tre kurserna går parallellt med samläsning i flertalet moment. Det ger möjlighet att problematisera egna och andra yrkesgruppers förhållningssätt och perspektiv inom habilitering samt reflektera över den terapeutiska rollen.
Kursens lärandemål syftar till att du ska kunna redogöra för förutsättningar och möjligheter samt gränser för habiliteringens uppdrag. Beskriva förhållandet mellan sjukdom/skada, funktion, aktivitet, delaktighet och hälsa. Vidare ska du självständigt kunna välja och värdera arbetsmodeller utifrån evidens och kliniskt omdöme relaterat till patienters och närståendes behov och föreslå verksamhet inom arbetsterapi logopedi utifrån vetenskapliga rön och beprövad erfarenhet.
Kursen kan ingå i examen på magister/masternivå i logopedi.
Behörigheter och urval
Behörighet
Logopedexamen krävs.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.
Så är det att plugga
Undervisningen
Undervisningen sker som digital undervisning och består av föreläsningar, seminarier. Kursens studieuppgifter bygger på individuella och gruppbaserade moment.
Preliminär schema: kommer