Magisterprogrammet i undersökande journalistik
Master's programme in Investigative Journalism
Om utbildningsplanen
Inriktningar
Syfte
Magisterprogrammet i undersökande journalistik syftar till att ge studenterna avancerade kunskaper om och färdigheter i undersökande journalistik, med en särskild inriktning mot transnationella samarbeten (crossborder collaborations).
Utbildningen kombinerar teoretiska och praktiska perspektiv och ger en god grund för den som vill arbeta med undersökande journalistik på nationell eller internationell nivå.
Inom programmet läggs stor vikt vid praktiska färdigheter som datajournalistik, visualiseringar, projektledning och crossborder collaborations samt kännedom om och förtrolighet med de nationella och internationella journalistiska nätverk och organisationer utanför de traditionella mediehusen som är under stark tillväxt. En av de bärande pedagogiska idéerna är att studenterna arbetar tillsammans, delar erfarenheter samt lär sig att hitta och använda nya verktyg och metoder.
Programmet ger också en teoretisk grund för fortsatta akademiska studier inom forskningsområdet journalistik, med särskild tonvikt på undersökande journalistik, dess förutsättningar och villkor, såväl nationellt som globalt.
Programmet är väl förankrat i de forskningstraditioner som finns vid JMG vad gäller journalistik som profession och demokratisk institution, redaktionell organisation och politisk kommunikation.
Ett fokus i utbildningen är kunskaper om och färdigheter i journalistiska och samhällsvetenskapliga undersökningsmetoder, inte minst insamling, bearbetning och analys av data från såväl offentliga, som egeninsamlade, källmaterial.
Programmet är väl förankrat i mediebranschen och professionsnära organisationer, både nationellt och internationellt, och utvecklas kontinuerligt i samråd med företrädare för akademi, mediebransch och journalistiska intresseorganisationer.
Behörighetskrav
För tillträde till studier på Magisterprogrammet i undersökande journalistik krävs att den sökande skall ha uppnått fordringar för kandidatexamen. Därutöver krävs engelska 6/engelska B eller motsvarande nivå på ett internationellt erkänt test, till exempel TOEFL
Examen och huvudområde
Utbildningen leder till filosofie magisterexamen med huvudområdet journalistik och inriktning undersökande journalistik (Degree of Master of Science, major in journalism with a specialization in investigative journalism). Programmet omfattar 60 högskolepoäng (60 higher education credits).
Innehåll
Programmet omfattar fyra obligatoriska kurser om 15 hp vardera.
De tre första kurserna (JU2601, JU2602 och JU2600) är obligatoriska för alla.
I den sista kursperioden, som innehåller det självständiga arbetet, kan studenten välja mellan JU2603 Examensarbete i undersökande journalistik och JU2604 Examensprojekt i undersökande journalistik.
Samtliga kurser har journalistik som huvudområde.
Programmets bärande pedagogiska idé är en integration mellan teoretiska och praktiska moment, samt samarbeten med journalistikens nätverk, organisationer och mediebolag. De praktiska momenten utförs framför allt i projektgrupper, i enlighet med hur den professionella undersökande journalistiken ofta bedrivs.
Utbildningen är i huvudsak campusförlagd och förutsätter aktivt deltagande på plats. Online- eller hybridinslag förekommer. Det är inte möjligt att följa programmet på distans eller i annan studietakt än helfart.
I programmet ingår ingen verksamhetsförlagd utbildning, däremot uppmuntras studenterna att samarbeta med mediehus i Sverige eller andra länder i syfte att få sina projekt publicerade.
Programmets första kurs, JU2601, Undersökande journalistik i digitala miljöer, 15 hp, introducerar nyhetsjournalistikens och den undersökande journalistikens grunder, både vad gäller teoretiska perspektiv och praktiskt genomförande.
Kursen syftar till att ge studentgruppen en gemensam referensram för vad undersökande journalistik är, inklusive dess samhälleliga relevans och medieetiska dimensioner. Den tillhandahåller en verktygslåda för att i grupper genomföra egna undersökningar och ger färdigheter för att producera och publicera de egna resultaten i journalistisk form.
I kursen ges också en bred översikt över forskningsfältet undersökande journalistik.
Programmets andra kurs, JU 2602, Datajournalistik och visualisering, 15 hp, handlar om att i ett journalistiskt syfte använda data för att dra egna slutsatser. Kursen går igenom olika metoder för att samla, städa, värdera, analysera och presentera data.
Studenterna får använda aktuella verktyg för att hantera och visualisera data och genomför projekt som tillämpar hela den datajournalistiska processen. Med dessa färdigheter som grund tränas studenterna i att granska och värdera data, databearbetningar och presentationer av data utifrån källkritiska och medieetiska perspektiv.
Då datajournalistik och visualisering är ett växande område i branschen finns också aktuell forskning som kan kontextualisera och fördjupa förståelsen för denna journalistiska genre.
Den tredje kursen, JU 2600, Undersökande journalistik över gränserna, 15 hp, syftar till att spetsa diskussionerna mot internationella nätverk och transnationell undersökande journalistik (crossborder collaborations). Denna typ av journalistiska projekt ställer avancerade krav på projektledning, interkulturell kompetens, tydlighet i research, hypotesprövning och verifiering av fakta.
Kursen innehåller också en teoretisk del i form av en komparativ utblick mot resten av världen, dess mediesystem och journalistkulturer. Genom denna utblick utvecklas studenternas förmåga att granska undersökande journalistik ur politiska och etiska perspektiv och att diskutera dess framtida utveckling.
I kursen görs en utarbetad projektplan och en förberedande research för ett crossborder-projekt, som studenter kan arbeta vidare med under programmets sista kurs.
Utbildningen avslutas antingen med kursen Examensarbete i undersökande journalistik, JU2603, 15 hp, eller med kursen Examensprojekt i undersökande journalistik, JU2604, 15hp.
Examensarbetet är en akademisk uppsats, där studenten kan skriva om valfritt ämne inom journalistikforskningen, gärna med inriktning mot undersökande journalistik.
Examensprojektet är ett journalistiskt projekt, som oftast görs i grupper. Även här är ämnesvalet upp till studenterna. Många av de journalistiska projekten görs i samarbete med mediehus, I Sverige eller utomlands.
Oavsett om studenten väljer uppsats eller projekt så ställs höga krav på systematik, transparens och teoretisk förankring. Studenterna ska i examensarbetet visa att de har förmåga att utifrån relevanta teoretiska perspektiv formulera en relevant frågeställning, välja bäst lämpad metod och designa en undersökning. Undersökningen ska genomföras, resultaten bearbetas och analysen presenteras i lämplig form, med hänsyn till etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete.
Mål
Generella mål för magisterexamen
Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Lokala mål
Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten kunna
- beskriva och förklara centrala områden inom undersökande journalistik som nyhetsvärdering, källkritik och medieetik,
- visa kunskap om och förståelse för områdets vetenskapliga grund, samt vara orienterad i aktuella forskningsfrågor,
- visa på fördjupad kunskap om och förståelse för såväl den undersökande journalistikens som samhällsvetenskapens metoder, och
- visa på fördjupad kunskap om internationella perspektiv på undersökande journalistik och dess utveckling vad gäller exempelvis mediesystem, journalistkulturer, finansieringsmodeller, digitala lösningar och transnationella nätverk.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten kunna
- initiera, planera och med adekvata metoder genomföra avancerade nationella och transnationella projekt inom undersökande journalistik från idé till publicering, inklusive faktagranskning av det egna materialet, inom givna tidsramar, och
- samla in material samt analysera och bearbeta det journalistiskt för online-publicering i olika format, som text, ljud och bild.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten kunna
- kritiskt granska och diskutera undersökande journalistik utifrån nyhetsvärdering, journalistisk och samhällelig relevans, medieetik samt journalistikens utvecklingsperspektiv, och
- kritiskt granska och värdera data, databearbetningar och presentationer av data utifrån källkritiska och medieetiska perspektiv.
Hållbarhetsmärkning
Övergångsbestämmelser
Student som antagits till programmet enligt tidigare utbildningsplan och önskar slutföra sina studier kommer att ges möjlighet till individuell studieplan inom programmet, om det är praktiskt genomförbart.
Övriga föreskrifter
- Undervisningsspråk är engelska.
- Studierna kan innefatta resor till eller vistelse på annan ort, inom eller utom Sverige, exempelvis om studenten väljer att inom ramen för ett journalistiskt projekt göra intervjuer eller fältstudier på annan ort än Göteborg. Eventuella resor av den typen är frivilliga och bekostas av studenten själv.
- Det kan förekomma av institutionen initierade resor, inom eller utom Sverige, för studier och fältarbete. I dessa fall bekostar institutionen resor till och från Göteborg och boende på orten. Matkostnader ligger på studenterna. Den student som av något skäl inte vill följa med på en sådan studieresa erbjuds ett kostnadsfritt alternativ på campus.
- Schemalagd undervisning ligger på dagtid, måndag till fredag. Studier på kvällar och helger kan dock förekomma i de fall det krävs för exempelvis intervjuer eller fältstudier.
- Studenter förutsätts ha tillgång till egen laptop och smartphone med tillräcklig kapacitet för att kunna ladda ner och arbeta med nödvändiga programvaror för research, inspelning av ljud och rörliga bilder, redigering, databashantering och visualiseringar.
- Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.
Platsgaranti
Student som i föreskriven takt följer kurserna i utbildningsplanen har generell platsgaranti till de tre obligatoriska kurserna i programmet (JU2601, JU2602 och JU2600) samt till en av de två valbara kurserna för examensarbete inom programmet (JU2603 eller JU2604).