Människa-Robot Interaktion Design

GU-86092
Ansökan öppnar 16 september 2024

Om utbildningen

Utveckling och forskning om robotar gäller allt från robotar för hemmiljö, autonoma robotar, virtuella agenter och industrirobotar. Human-Robot Interaction (HRI) är en disciplin som handlar om hur vi designar, utvecklar och utvärderar robotagenter med användaren i slingan. Denna kurs ger en introduktion till HRI-designpraxis, utvärderingsmetoder och tillvägagångssätt. Speciellt kommer kursen att tillämpa människocentrerade tillvägagångssätt för design för (1) förmågor att  beakta i en robot, de (2) interaktionsmodaliteter en robot bör ha, och (3) form och utseende hos en robot. Kursen kommer också att ge en förståelse för vilken påverkan robotar kan ha på vårt samhälle, och vikten av de etiska och kritiska övervägandena när de designas.

Behörigheter och urval

Behörighet

För att vara behörig till kursen krävs en kandidatexamen på 180 poäng. Utöver dettakrävs en kurs i människa-dator interaktion på 7,5 Hp.

Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande frånett erkänt internationellt test, t.ex. TOELF, IELTS.

Urval

Högskolepoäng, max 285 hp.

Efter studierna