Kursplan

Manusanalys

Screenplay Analysis

Kurs
FL2211
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/283
Ikraftträdandedatum
2025-03-17
Beslutsdatum
2024-11-29
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för kulturvetenskaper

Kursens moduler

Manusanalys, 15 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen.

Engelska 6/Engelska B från svensk gymnasieskola eller motsvarande nivå på ett internationellt erkänt test, till exempel TOEFL, IELTS.

Innehåll

Kursen ger fördjupad kunskap om manusforskning och hur fältet bidrar till film-, tv-, teater- och litteraturstudier. Med tonvikt på produktionsstudier och textanalys diskuteras enskilda manus och manusmanualer utifrån en rad olika teoretiska och metodologiska utgångspunkter. Utvalda fallstudier används för att ge en bred förståelse för fältets olika perspektiv och möjligheter. Med fallstudier från olika delar av världen anlägger kursen ett globalt perspektiv.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala termer och begrepp inom manusförfattande och manusforskning,
  • beskriva hur normer, kultur och sociala förhållanden kan tänkas påverka manusskrivande,
  • redogöra för typiska exempel på aktuell forskning inom manusstudier,

Färdighet och förmåga

  • kritiskt och systematiskt granska hur återkommande och experimentella manusstrategier har behandlats inom manusforskningen,
  • genomföra närläsningar och diskussioner av enskilda manus med avancerad analytisk och teoretisk förmåga,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • göra bedömningar av hur manus och manusforskning beskriver samspelet mellan konstnärliga praktiker, professionella standarder och normer samt samhälleliga förhållanden.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen bedrivs i form av seminarier och workshops.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Samtliga kursmål examineras i form av muntliga presentationer vid obligatoriska seminarier, mindre skriftliga inlämningsuppgifter, och en större skriftlig slutuppgift. Vid frånvaro kan ett examinerande muntligt moment ersättas med alternativ uppgift.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

Betygsskalan omfattar betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

För VG på kursen krävs VG på slutuppgiften. Det högre betyget ställer högre krav på analys, problematisering och syntes samt språklig förmåga.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Jämställdhets- och likabehandlingsaspekter ska beaktas i innehåll, litteratur, undervisning och utvärdering.