Manusanalys
Screenplay Analysis
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen.
Engelska 6/Engelska B från svensk gymnasieskola eller motsvarande nivå på ett internationellt erkänt test, till exempel TOEFL, IELTS.
Innehåll
Kursen ger fördjupad kunskap om manusforskning och hur fältet bidrar till film-, tv-, teater- och litteraturstudier. Med tonvikt på produktionsstudier och textanalys diskuteras enskilda manus och manusmanualer utifrån en rad olika teoretiska och metodologiska utgångspunkter. Utvalda fallstudier används för att ge en bred förståelse för fältets olika perspektiv och möjligheter. Med fallstudier från olika delar av världen anlägger kursen ett globalt perspektiv.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala termer och begrepp inom manusförfattande och manusforskning,
- beskriva hur normer, kultur och sociala förhållanden kan tänkas påverka manusskrivande,
- redogöra för typiska exempel på aktuell forskning inom manusstudier,
Färdighet och förmåga
- kritiskt och systematiskt granska hur återkommande och experimentella manusstrategier har behandlats inom manusforskningen,
- genomföra närläsningar och diskussioner av enskilda manus med avancerad analytisk och teoretisk förmåga,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- göra bedömningar av hur manus och manusforskning beskriver samspelet mellan konstnärliga praktiker, professionella standarder och normer samt samhälleliga förhållanden.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen bedrivs i form av seminarier och workshops.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Samtliga kursmål examineras i form av muntliga presentationer vid obligatoriska seminarier, mindre skriftliga inlämningsuppgifter, och en större skriftlig slutuppgift. Vid frånvaro kan ett examinerande muntligt moment ersättas med alternativ uppgift.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
Betygsskalan omfattar betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på slutuppgiften. Det högre betyget ställer högre krav på analys, problematisering och syntes samt språklig förmåga.
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Jämställdhets- och likabehandlingsaspekter ska beaktas i innehåll, litteratur, undervisning och utvärdering.