Marek siktar på en framtid som spelutvecklare
Intervju med Marek Černák från Slovakien, förstaårsstudent på masterprogrammet Game Design & Technology.
Vad fick dig att ansöka till masterprogrammet Game Design & Technology?
– Den främsta anledningen var att jag ville jobba som spelutvecklare. Jag arbetade som mjukvaruingenjör och hade en magisterexamen i Information systems sedan innan. Som mjukvaruutvecklare var jag intresserad av att ta min kunskap ett steg längre och mer specifikt mot spelutveckling. Men jag insåg att det skulle bli för tidskrävande att försöka utöka min kompetens på min fritid, så jag bestämde mig för att söka till en utbildning med inriktning spelutveckling.
– En annan idé jag hade var att jag gärna ville gå en masterutbildning i Norden, eftersom jag hade varit i Norge som Erasmus-utbytesstudent och jag blev mycket förtjust i det nordiska klimatet, naturen och samhället. Efter att ha letat ett tag hittade jag det här programmet inriktat mot speldesign, programmering, datorgrafik och spelmotorer, vilket jag tycker är de mest intressanta delarna.
Hur skulle du beskriva programmet?
– Masterprogrammet Game Design & Technology fokuserar på de tekniska aspekterna av spelutveckling, men det ger också en inblick i hur spelet är utformat ur speldynamikens perspektiv och regler.
– Programmet försöker täcka hela det kunskapsspektrum som behövs inom spelutvecklingsområdet, vilket innebär mängder av tekniska kurser som spelmotorarkitektur, datorgrafik och också många valbara kurser som artificiell intelligens och realtidssystem. Game engine architecture och Computer graphics är förresten ett par av mina favoritkurser. Just nu arbetar vi hårt för att avsluta vårt projekt inom kursen Game engine architecture...
– Något jag inte förväntade mig och som överraskade mig en del var att starten av utbildningen skulle handla så mycket om spelforskning. Jag har som sagt redan en master i Information systems och är van vid studier relaterade till datavetenskap. Under den första läsperioden på det här programmet skulle vi nu lära oss mycket om forskning ur ett speldesignperspektiv, snarare än ur tekniskt perspektiv. Jag var tvungen att lämna min komfortzon, men jag upptäckte att spelandets historia och hur spel kan analyseras ur ett designperspektiv är riktigt intressant. Jag överraskades över innehållet i kursen Introduction to game research, men när jag nu ser tillbaka på min första termin är den en av mina favoritkurser.
– En annan sak som kändes ny och som jag gillar är att utbildningen uppmuntrar studenter att besöka spelkonferenser och game jams. Programansvariga känns mycket stöttande och vill få iväg oss och det är en trevlig grej. Du kan hamna på riktigt intressanta konferenser eller game jams med dina klasskamrater och där träffa ännu fler människor med samma intressen och få nya kontakter.
Vad tycker du om att studera i Göteborg?
– Jag gillar Nordeuropa och årstidernas skiftningar – jag gillar faktiskt till viss del dåligt väder till och med, haha! Vädret här liknar det vi har i Slovakien, förutom att det är mer regn här. Men eftersom vi ändå inte har den här typen av masterprogram i Slovakien, visste jag att jag skulle bli tvungen att studera utomlands.
– Jag uppskattar studiemiljön här och jag tycker att utbildningens båda campus är väldigt trevliga. Jag gillar lokalerna, personalen och professorerna. Det är en vänlig atmosfär och min erfarenhet är att människorna här är lösningsorienterade och försöker hjälpa dig med de problem som kan uppstå under din tid som student. Eftersom institutionen för data- och informationsteknik är integrerad mellan Chalmers och Göteborgs universitet, läser vi många kurser tillsammans med studenter vid Chalmers – och jag tycker att det är en trevlig idé att ha den blandningen av studenter.
Text och foto: Catharina Jerkbrant