Utbildningsplan

Masterprogram i global hälsa

Master's Programme in Global Health

Program
V2GLH
120 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Hösttermin 2025
Diarienummer
GU 2024/2807
Ikraftträdandedatum
2024-10-15
Beslutsdatum
2024-10-09
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Dekan vid fakultet
Medverkande institution

Institutionen för nationalekonomi med statistik

Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

Institutionen för globala studier

Institutionen för socialt arbete

Inriktningar

Syfte

Syftet med programmet är att ge studenterna en fördjupad kunskap och en analytisk förmåga av relevans för ämnet global hälsa. I programmets kurser integreras kunskap, kunskapssyn, teorier och metoder från olika discipliner för att ge studenterna en förståelse för ämnesområdets komplexitet. I programmet läggs särskild tonvikt på kritisk analys, problemlösningsförmågaoch förmåga att integrera kunskap från olika ämnesområden vid utformning av hälsopolicy och hälsointerventioner. Vidare ger programmet studenterna möjlighet att belysa, analysera och problematisera den ojämlika hälsans utbredning och att rusta studenterna för att praktiskt kunna genomföra interventioner. Programmet syftar också till att ge studenterna förmågan att integrera aspekter av hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och maktordningar relaterade till ålder, genus, etnicitet och socioekonomisk status i analysen av hälsans bestämningsfaktorer och vid utformning av hälsofrämjande interventioner. Genom att genomföra programmet utrustas studenterna med kunskaper och förmågor som gör dem lämpliga för en professionell karriär inom offentliga, privata och idédrivna organisationer på internationell såväl som nationell och lokal nivå.

Programmet leder till en masterexamen och förbereder studenterna för fortsatta studier på forskarnivå.

Behörighetskrav

För antagning till masterprogram i global hälsa krävs att studenten uppfyller grundläggande behörighet, har en kandidatexamen om 180 hp i ett samhällsvetenskapligt/hälsovetenskapligt/ekonomiskt/humanistiskt huvudområde eller motsvarande samt Engelska B/Engelska 6 eller motsvarande nivå från internationellt erkänt test, till exempel TOEFL, IELTS.

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Medicine masterexamen med huvudområdet Global hälsa (Degree of Master of Medical Science (120 credits) with a major in Global Health).

Innehåll

Programmet bygger på integrering av flera vetenskapliga perspektiv för att ge studenterna förståelse för att flera discipliners kunskapsområden krävs för att förstå och kunna göra insatser inom området global hälsa.

Programmet problematiserar global hälsa i relation till dess historia, styrning och interventioner. Det erbjuder teoretiska och praktiska kunskaper för att kunna arbeta i komplexa politiska och ekonomiska kontexter med mål att adressera globala ojämlikheter i hälsa.

Programmet ges på helfart och omfattar följande kurser. Kurser om 90 högskolepoäng ges inom huvudområdet global hälsa och dessa är markerade med en *. Termin 3 består av valbara kurser.

Termin 1
Globala hälsoutmaningar i ett interdisciplinärt sammanhang, 15 hp*
Kvantitativa och kvalitativa metoder, 15 hp
Termin 2
Att styra och leda folkhälsa och hälso- och sjukvård i ett globalt perspektiv, 15 hp*
Global hälsoekonomi, 15 hp*
Termin 3
Hälsopromotion och sjukdomsprevention i riskgrupper; strategier och metoder, 15 hp* eller Folkhälsoarbete: planering av intervention och utvärdering, 15 hp
Tillämpad kvalitativ metod, 7,5 hp
Tillämpad epidemiologi and biostatistik, 7,5 hp
Termin 4
Examensarbete i global hälsa, 30 hp*

Kursernas inbördes ordning inom programmet kan komma att ändras.

Mål

Generella mål för masterexamen

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten:

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten:

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information;
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete;
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För masterexamen ska studenten:

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete;
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Lokala mål
Programmet har dessutom följande lokala mål:


Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten:

  • visa kunskap och förståelse inom det tvärvetenskapliga området global hälsa, samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete;
  • visa fördjupad metodkunskap inom kvantitativ och kvalitativ metod relevant för ämnet global hälsa;
  • visa kunskap och förståelse av hälsoekonomiska aspekters påverkan på den globala hälsoutvecklingen;
  • beskriva fördelnings-, diskriminerings-, hälso- och sociala fattigdomsfrågor med lokalt såväl som globalt perspektiv;
  • identifiera begreppen hållbar utveckling och mänskliga rättigheter samt dessas historiska utveckling i en global kontext.

Färdighet och förmåga
För mastersexamen skall studenten:

  • kritiskt och systematiskt kunna integrera kunskap från olika discipliner och kunna analysera, bedöma och hantera komplexa företeeler, frågeställningar och situationer rörande hälsa;
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar inom huvudområdet för att kunna planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt att kunna utvärdera detta arbete;
  • identifiera, formulera, diskutera och redogöra för rättvise- och hälsofrågor från lokal till global nivå;
  • sammanställa och identifiera information om hållbar utveckling i ett globalt perspektiv;
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbete i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten:

  • visa förmåga att inom ämnet global hälsa göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekterpå forsknings- och utvecklingsarbete;
  • reflektera kring samverkan mellan social, politisk och ekonomisk jämlikhet och ojämlikhet i relation till fysisk och psykisk hälsa, det vill säga relationen mellan människors möjlighet till rättvisa och goda livsvillkor och hälsoutfall;
  • reflektera kring sambandet mellan ekologisk, ekonomisk, och social hållbar utveckling och den globala hälsoutvecklingen;
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Hållbarhetsmärkning

Programmet är hållbarhetsfokuserat, vilket innebär att minst ett av programmets mål tydligt visar att programmets innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även programmets huvudsakliga fokus.

Övergångsbestämmelser

Utbildningsplanen gäller för studenter som påbörjar studier på programmet från och med höstterminen 2025. Studenter antagna enligt tidigare utbildningsplan och som efter ett studieuppehåll önskar återuppta studierna, ska kontakta studievägledare för planering av fortsatta studier.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk på kurser inom programmet är engelska.

Kostnader
I samband med studiebesök och liknande aktiviteter kan kostnader förekomma för resa, logi etc. Kostnadsfria alternativ för deltagande i dessa aktiviteter, i de mån de är obligatoriska, kommer att erbjudas.
Praktik och motsvarande verksamhetsförlagd utbildning kan med föra extra kostnader för resor och logi.

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Studenter som har antagits till mastersprogrammet i global hälsa och i föreskriven takt följer programmet och som söker till programmets kurser samt uppfyller förkunskapskraven har platsgaranti till samtliga kurser inom programmet utom till kursen Folkhälsoarbete: planering av intervention och utvärdering, 15 hp då denna kurs förutsätter att studenten själv ordnar en praktikplats.