Utbildningsplan

Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Dekan vid fakulten
Startar på grundnivå och slutar på avancerad nivå
Nej

Inriktningar

Syfte

Programmet förbereder studenterna för ledarskapsroller och strategiskt arbete inom både privat och offentlig sektor. Dessutom ger programmet goda förutsättningar för studenter som vill komma in på forskarutbildningar. Programmet bygger på klassisk och samtida forskning inom managementområdet och utvecklar elevernas kritiska, självständiga och kreativa tänkande. Syftet med programmet är att utveckla framtida ledare som kan leda organisationer för en bättre morgondag. Centrala ämnen i programmet är strategi, ledarskap och förändringsledning.

Behörighetskrav

Generella förkunskapskrav

En kandidatexamen (motsvarande en svensk kandidatexamen) från ett internationellt erkänt universitet samt kunskaper i engelska motsvarande studier i engelska på gymnasienivå, s.k. kurs Engelska 6/Engelska B eller motsvarande nivå från ett internationellt erkänt test.

Programspecifika förkunskapskrav

• Minst 30 hp i ämnesområden relaterade till företagsekonomi, nationalekonomi, personal- och arbetsvetenskap, eller 30 hp i en kombination av ämnesområdena.

• Minst 15 hp i statistik eller forskningsmetoder, eller 15 hp i en kombination av båda.

De behörighetskrav som anges ovan krävs för tillträde till programmet. Enskilda kurser inom programmet kan ha specifika krav, dessa framgår av respektive kursplan.

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Ekonomie masterexamen med huvudområdet Management (Degree of Master of Science (120 credits) with a major in Management).

Innehåll

Programmet omfattar fyra akademiska terminer av heltidsstudier (120 hp) inkluderat tre terminer av kurser, obligatoriska (67,5 hp) och valbara (22,5 hp) (totalt 90 hp), samt en termin examensarbete (uppsatsskrivande, 30 hp).

Obligatoriska kurser

• Grunder i Management

• Strategi och organisation

• Management och organisation

• Change Management

• Beslutsfattande

• Förberedelse för ledarskap

• Vetenskaplig metod

• Examensarbete

Valbara kurser

Graduate School erbjuder ett antal valbara alternativ inom nationalekonomi, företagsekonomi, juridik, ekonomisk historia, ekonomisk geografi. Vilka valbara kurser som ges kan variera. Kurser utanför Graduate School kan inkluderas efter tillstånd från Graduate School.

Generella mål för masterexamen (120 hp)

Kunskap och förståelse

För masterexamen ska studenten

• visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och

• visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga

För masterexamen ska studenten

• visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,

• visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,

• visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och

• visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För masterexamen ska studenten

• visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,

• visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och

• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Lokala mål

Omdöme och förhållningssätt

• visa medvetenhet om etiska frågor relaterade till management och hur beslut påverkar ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Hållbarhetsmärkning

Programmet är hållbarhetsfokuserat, vilket innebär att minst ett av programmets mål tydligt visar att programmets innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även programmets huvudsakliga fokus.

Övriga föreskrifter

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Studenter antagna till programmet har platsgaranti på samtliga obligatoriska kurser inom programmet givet att de är uppfyller förkunskapskraven för kurserna.