Medborgarskap, sociala värderingar och etik i utbildning för hållbar utveckling
Kort om kursen
Kursen fokuserar på värderingsaspekter av social hållbarhet som förstås generera utmaningar och möjligheter som kräver etisk analys. En pedagogisk och filosofisk undersökning av sociala hållbarhetsfrågor som är relevanta för teorier om undervisning och lärande ställs i fokus.
Undervisningsspråk är engelska och kursen ges helt på distans.
Om utbildningen
Kursen fokuserar på värderingsaspekter av social hållbarhet som förstås generera utmaningar och möjligheter som kräver etisk analys. En pedagogisk och filosofisk undersökning av sociala hållbarhetsfrågor som är relevanta för teorier om undervisning och lärande ställs i fokus.
Undervisningsspråk är engelska och kursen ges helt på distans.
Grundläggande begrepp som "kraftfull kunskap" (powerful knowledge) och "demokratisk subjektivering" diskuteras, liksom frågor som rör medborgarskap, makt och social sammanhållning, social rättvisa och jämlikhet. Dessa begrepp uppmärksammas med fokus på olika etiska och pedagogiska strategier för demokratisk, inkluderande undervisning och lärande, inte minst med hänsyn till dygdetiska perspektiv i relation till Nussbaums och MacIntyres arbete. Sådana strategier granskas noggrant och deltagarna på kursen erbjuds möjligheter att reflektera över och kritiskt analysera deras olika former och innehåll.
Behörigheter och urval
Behörighet
Kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng, eller yrkesexamen inriktad mot skolväsende om minst 180 högskolepoäng samt ett självständigt examensarbete om 15 högskolepoäng inom eller utanför examen, eller motsvarande. Dessutom måste studenten uppvisa språkfärdighet i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6 eller genom ett internationellt vedertaget prov i engelska till exempel TOEFL, IELTS.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.