Mentorer stöttar studenter i statistik och nationalekonomi
På Handelshögskolan i Göteborg kan studenter som läser grundkurserna i nationalekonomi och statistik få stöttning av mentorer som redan har läst kurserna. "Vi kan förklara koncepten från en students perspektiv", säger Jacob Allestam som tillsammans med Siri och Elsa agerat mentor under våren.
I nationalekonomi utforskar man hur samhället använder sina resurser, medan statistiken ger verktyg att samla in, utvärdera och analysera data. Två ämnen som kan vara komplexa till en början, men genom mentorsprogrammet på Handelshögskolan kan studenterna få stöd från andra studenter.
En av mentorerna är Jacob Allestam. Han läser själv masterprogrammet i finans och stöttar studenter som nu läser nationalekonomi. För honom har det varit viktigt att skapa en miljö där studenterna kan diskutera med varandra, men också förklara begrepp och koncept som kan underlätta inlärningen.
– Under våra mentorsträffar diskuterar och arbetar studenterna tillsammans med tuffare uppgifter och koncept. Min roll som mentor är att främja diskussionerna och att hjälpa till med uppgifterna. Ofta kommer förståelsen när studenterna diskuterar med varandra, men som mentor kan jag även förklara koncept från en students perspektiv då jag själv fortfarande är student, säger Jacob.
Dela med sig av intresset
Mentorn Elsa Höök läser själv statsvetenskap på masternivå och har haft stor nytta av kurserna i statistik på Handelshögskolan.
– Som mentor hoppas jag kunna hjälpa nya studenter förstå det stora värdet i att behärska statistik, oavsett hur de planerar att fortsätta sina studier, och även hur roligt statistik kan vara.
Siri Rydén är mentor för grundkursen i statistik. Hon läste själv politik och ekonomi innan hon fastnade för statistik. Att lära sig hitta metoder för att se det regelbundna i det oregelbundna och sålla det osäkra från det säkra var mer intressant än hon hade trott.
– Som mentor för en grupp studenter som för första gången ska läsa statistik har jag velat dela med mig av mitt intresse och bidra till en givande kurs fylld av frågor, diskussioner och trevliga mentorsträffar, säger hon.
Träffas en gång i veckan
Studenterna träffar mentorerna en gång i veckan och ofta en extra träff inför en tentamen. Katarina Renström, utbildningssamordnare på Institutionen för nationalekonomi med statistik, har fått överlag positiva utvärderingar från studenterna..
– Tanken med mentorprogrammet är att vara både socialt och akademiskt stöttande. Vi vill att mentorerna ska dela med sig av goda studievanor, rutiner och studieteknik, och även diskutera ämnet. Sedan lär studenterna känna andra studenter som de kan plugga med i grupp utanför programmet.
Text: Jessica Oscarsson
Så tycker studenterna
- "Upplägget har fungerat bra då det verkligen känns som en trygg plats att ställa frågor och diskutera med varandra."
- "Bra med fika och paus - bra att mentorn är möjlig att nå på ett lättillgängligt sätt."
- "Jag har läst mig så mycket mer genom att diskutera och resonera än att sitta och jobba själv i det tysta."
- "Bra att sitta och plugga och få förtydliganden."
- "Man har fått fel ansikten i klassen vilket ä roligt då man oftast bara håller sig till de man kände innan".