Merita läser ULV för att få svensk lärarexamen
Merita Elshani är utbildad gymnasielärare och arbetade på en skola Kosovo. Nu läser hon på ULV-programmet för att komplettera sin utbildning och få en svensk lärarexamen.
– Jag har alltid varit intresserad av människor och framför allt av barn. Men det var en lärare på mitt gymnasium i Kosovo som genom sitt sätt att vara gav mig inspiration till att bli just lärare, säger Merita Elshani.
Merita utbildade sig till gymnasielärare och arbetade sju år på en grundskola i hemlandet Kosovo innan hon gifte sig och flyttade till Sverige. Den första tiden var svår.
– Jag hade lämnat ett heltidsjobb och allt jag kände till. Jag ville fortsätta jobba som lärare men jag hade ingen aning om hur svenska skolan fungerade eller hur jag skulle kunna få jobb.
Läser ULV för att komplettera sin utbildning
Efter ett par år fick Merita jobb på en förskola, först som vikarie och sedan fast anställning. Men eftersom hon är lärare ville hon gå vidare.
– Jag brinner för att undervisa. Jag frågade mig själv: vad kan jag göra för att få jobba med det jag vill?
Merita ansökte hos Skolverket om att få svensk lärarlegitimation och fick beskedet att hon behövde komplettera sin utbildning. Det var då hon sökte till ULV. Nu läser hon Språkintroduktion till akademiska studier.
– Det var mycket information i början. Men det är en väldigt bra kurs. Vi läser mycket litteratur om svenska skolan och skriver egna uppsatser.
Studerar och arbetar samtidigt
ULV-programmet kan läsas på hel- eller halvfart och undervisningen sker delvis på distans. Det gör det enklare att kombinera studier med arbets- och familjeliv.
– Jag studerar och arbetar samtidigt, säger Merita och tillägger:
Jag skulle rekommendera till alla som har utbildat sig i sitt eget land att inte ge upp. ULV ger dig möjlighet att komplettera dina tidigare studier och leder till en svensk lärarexamen.
Stor skillnad på skolan i Kosovo och Sverige
Under åren i Sverige har Merita fått två barn som båda går i grundskolan nu. Deras skolgång och hennes egna erfarenheter har gjort att hon förstått hur svenska skolan fungerar.
– Det är jättestor skillnad från Kosovo. Här i Sverige får barn fler möjligheter och bättre förutsättningar för att utvecklas. Men jag tycker att skolan borde ställa högre krav på eleverna och peppa dem att anstränga sig.
Text: Carl-Magnus Höglund