Kursplan

Metod inklusive uppsatssamordning i statsvetenskap

Kurs
SK1313
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/54
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-06-20
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Statsvetenskapliga institutionen

Kursens moduler

Gruppövningar, 7 Högskolepoäng
PM2, 8 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en obligatorisk kurs på Statsvetarprogrammet och ges även som fristående kurs. Kursen är också en valbar kurs inom Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram. Kursen är en metodkurs i statsvetenskap.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt i kurserna SK1113 Institutioner och aktörer i demokratin (15 högskolepoäng), SK1124 Politisk teori (7,5 högskolepoäng), SK1125 Internationell politik (7,5 högskolepoäng), SK1214 Demokrati och demokratisering i ett jämförande perspektiv (15 högskolepoäng) samt godkänt i en av kurserna SK1223 Tematisk fördjupning (15 högskolepoäng) eller SK1224 Miljöpolitikens villkor (15 högskolepoäng), eller motsvarande kunskaper.

Innehåll

Kursen består av två huvudsakliga spår som löper parallellt genom hela kursen: för det första en allmän orientering och praktisk träning i några av de vanligaste metoderna inom statsvetenskaplig forskning och för det andra specifika förberedelser för att skriva examensarbete.

I det första spåret varvas föreläsningar med praktiska övningar i grupp där studenterna tränar på att tillämpa några av de vanligaste metoderna inom statsvetenskaplig forskning. I det andra spåret relaterar studenterna de allmänna metodfrågorna och färdigheterna till den egna planerade uppsatsen genom att under kursens gång författa alltmer utvecklade PM om idéer, frågeställningar och metoder inför det kommande uppsatsarbetet. Arbetet med PM sker enskilt och studenterna ges tillfälle till återkoppling kring hur deras arbete framskrider från lärare och andra studenter.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva de grundläggande dragen i några av de vanligaste metoderna inom statsvetenskaplig forskning.
  • Redogöra för skillnaden mellan olika typer av forskningsfrågor.

Färdigheter och förmåga

  • Med stöd i teori och tidigare forskning samt med en korrekt vetenskaplig terminologi formulera samhällsrelevanta och för forskningen intressanta statsvetenskapliga problem.
  • Utifrån ett givet vetenskapligt problem välja lämplig utformning (forskningsdesign) och metod för en vetenskaplig undersökning.
  • På ett grundläggande sätt tillämpa några av de vanligaste kvalitativa och kvantitativa metoderna och teknikerna inom statsvetenskaplig forskning.
  • Självständigt arbeta fram text i enlighet med god akademisk standard, inklusive korrekt citationsteknik och referenshantering.
  • Uttrycka sig muntligt och skriftligt på god och begriplig svenska.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera hur en vetenskaplig studies utformning (design) och metod möjliggör/begränsar de slutsatser som är möjliga att dra av denna studie.
  • På ett nyanserat sätt argumentera för varför en viss design och metod är mest lämplig för att besvara en given vetenskaplig fråga.
  • Reflektera över etiska aspekter av olika metodval och tillvägagångssätt.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier och handledning på individuellt författade PM.

Undervisningsspråk: svenska

Kursen ges på svenska men föreläsningar och litteratur på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras genom att studenten deltar i sju obligatoriska gruppövningar med tillhörande seminarier samt individuellt skriver och muntligt försvarar en PM om ett planerat forskningsprojekt, vilket i de flesta fall innebär en plan för det kommande examensarbetet. På den individuella PM:n är det tillåtet att diskutera uppgiften med andra, men skrivandet måste göras självständigt.

Komplettering av examinerad studentprestation på gruppövningar, seminarier och PM medges. Om studenten inte lämnar in komplettering inom utsatt tid ska studenten underkännas på examinationsuppgiften. Salstentamen kan inte kompletteras, utan måste göras om i de fall då studenten inte uppnår betyget G.

Student som inte kunnat närvara vid ett obligatoriskt seminarium kan göra en alternativ uppgift. Uppgiftens exakta utformning anges av den ansvariga läraren för det aktuella momentet.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Minst fem tillfällen ska erbjudas studenterna att genomgå prov för att få godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs (HF 6 kap 21 §).

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning. Detta får inte strida mot HF 6 kap 21 §.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget godkänt (G) på hel kurs krävs godkänt deltagande i samtliga gruppövningar samt G på den individuellt författade och muntligt försvarade forskningsplanen (PM3).

För betyget väl godkänt (VG) på hel kurs krävs godkänt deltagande i samtliga gruppövningar samt VG på den individuellt författade och muntligt försvarade forskningsplanen (PM3).

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av synpunkter på kursen genom en kursvärdering. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.