Kursplan

Miljöpolitik i teori och praktik

Environmental politics in theory and practice

SK1138
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/54
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-23
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Statsvetenskapliga institutionen

Kursens moduler

Seminariepresentation, 1,5 Högskolepoäng
Skriftliga inlämningar, 2 Högskolepoäng
Tentamen, 4 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en kärnkurs i statsvetenskap. Kursen ges som fristående kurs och kan även ingå som valbar kurs i Statsvetarprogrammet och Samhällsvetenskapliga miljövetarprogrammet (SMIL). Kursen ges även för utbytesstudenter.

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursens övergripande syfte är att utveckla djupare teoretisk förståelse att analysera miljöpolitiska utmaningar utifrån statsvetenskapliga perspektiv. Kursen är baserad på tematiska områden. Varje tema innehåller en inledande föreläsning, självständig inläsning och analys/reflektion i form av diskussioner under ett seminarium.

Diskussionsseminarierna bygger på studentpresentationer om förutbestämda forskningsämnen. Varje student förväntas förbereda en presentation inför ett seminarium, samt delta aktivt i andra. Kursen avslutas med en tentamen.

Kursen kan med fördel läsas av studenter som vill förbereda kommande uppsatsarbete inom miljöpolitikens område, men riktar sig även till studenter som allmänt vill orientera sig inom miljöpolitikens forskningsområde.

Kunskap och förståelse

• Beskriva miljöpolitiska utmaningar utifrån statsvetenskapliga teoretiska inriktningar.
  • Beskriva hur faktorer på olika nivåer (individuell, nationell och internationell nivå) påverkar utformning och genomförande av miljöpolitik.

Färdigheter och förmåga

• Förklara olika statsvetenskapliga teoretiska perspektiv och visa på hur dessa kan appliceras på miljöpolitiska utmaningar
  • Självständigt arbeta fram text i enlighet med god akademisk standard, inklusive korrekt citationsteknik och referenshantering.
  • Uttrycka sig muntligt och skriftligt på ett gott och begripligt språk.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• Diskutera, jämföra och tillämpa olika teoretiska förhållningssätt till miljöpolitiska utmaningar.
  • Delta i diskussioner, aktivt och självständigt, med studiekamrater om olika statsvetenskapliga teorier som ingår i kursen.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsfokuserad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även kursens huvudsakliga fokus.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Undervisningsspråk: engelska eller svenska

Kursen kan ges på svenska eller engelska. Om kursen ges på svenska kan litteratur och föreläsningar på engelska förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, en obligatorisk seminariepresentation och en tentamen.

Komplettering av examinerad studentprestation medges. Om studenten inte lämnar in komplettering inom utsatt tid ska studenten underkännas på examinationsuppgiften.

Student som inte kunnat närvara vid ett obligatoriskt moment kan göra en alternativ uppgift. Uppgiftens exakta utformning ges via kursansvarig lärare.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Minst fem tillfällen ska erbjudas studenterna att genomgå examination för att få godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs (HF 6 kap 21 §).

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.

Betyg

Betygsskalan omfattar: Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att erhålla betyget Godkänd på kursen måste studenten ha godkänt på samtliga obligatoriska delar av kursen. Detta inbegriper skriftliga inlämningsuppgifter, en seminariepresentation och betyget Godkänd på tentamen.

För betyget Väl godkänd krävs att studenterna uppfyller kraven för betyget Godkänd och dessutom erhåller betyget Väl godkänd på tentamen.

Kursvärdering

Studenten ges möjlighet att göra en utvärdering av kursen. Resultat från kursvärdering förmedlas till studentgruppen som genomförde värderingen samt till de studenter som ska påbörja kursen.