Kursplan

Modern europeisk integration 1

Kurs
EU1130
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/54
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-06-20
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Statsvetenskapliga institutionen

Kursens moduler

Övningsuppgifter, 5 Högskolepoäng
Tentamen 1, 5 Högskolepoäng
Tentamen 2, 5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som obligatorisk kurs på Europaprogrammets grundnivå. Kursen kan även ges som fristående kurs. Kursen är en kärnkurs på grundnivå.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen behandlar den moderna europeiska integrationsprocessen ur ekonomiskt, socialt, politiskt och rättsligt perspektiv. Fokus ligger på de institutionella arrangemang som etablerats inom EU och dess direkta föregångare. Kursen presenterar de viktigaste drivkrafterna bakom denna integrationsprocess. Här diskuteras också hur skillnader och likheter i historiska, naturgivna, demografiska och kulturella förutsättningar mellan Europas länder och regioner kan underlätta eller försvåra integration. Även andra transnationella europeiska samverkansformer, som har föregått eller samexisterat med EU kommer att behandlas.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

1. Redogöra för den Europeiska unionens (EU) institutioner och befogenheter, deras utveckling och samhälleliga konsekvenser.

2. Redogöra för de viktigaste formerna för europeisk integration vid sidan av EU, deras utveckling och samhälleliga konsekvenser.

3. Definiera och beskriva grundläggande begrepp och analytiska modeller som rör ekonomisk, politisk, juridisk och social integration.

Färdigheter och förmåga

4. Självständigt och i grupp kunna samla information och med hjälp av grundläggande begrepp och analytiska modeller som rör ekonomisk, politisk, juridisk och social integration, analysera informationen.

5. Kritiskt diskutera grundläggande historiska, demografiska, naturgivna och kulturella/språkliga skillnader mellan Europas länder och regioner som på olika vis påverkar den europeiska integrationen.

6. Självständigt arbeta fram text i enlighet med god akademisk standard, inklusive korrekt citationsteknik och referenshantering.

7. Uttrycka sig muntligt och skriftligt på god och begriplig svenska.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

8. Muntligt och skriftligt granska och värdera egna och andras arbetsuppgifter.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar samt seminarier och redovisningar i grupp.

Undervisningsspråk: svenska

Kursen ges på svenska men föreläsningar och litteratur på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras genom övningsuppgifter (obligatoriska seminarier, gruppövningar och skriftliga övningar, sammanlagt 5 hp) samt två tentamina (5 hp vardera). Vid uteblivet deltagande i någon av seminarierna skall skriftlig och/eller muntlig komplettering göras enligt särskilda anvisningar.

Lärandemål 1, 2, 3, 5, 6, 7 och 8 examineras genom hemtentamen samt skriftliga övningar. Lärandemål 4, 7 och 8 samt även delvis 2, 3 och 5 examineras genom gruppövningar.

Komplettering av examinerad studentprestation medges. Om studenten inte lämnar in komplettering inom utsatt tid ska studenten underkännas på examinationsuppgiften.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Minst fem tillfällen ska erbjudas studenterna att genomgå prov för att få godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs. (HF 6 kap 21 §).

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning. Detta får inte strida mot HF 6 kap 21 §.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd krävs närvaro, aktivt deltagande samt godkända inlämningar vid gruppövningarna, godkända skriftliga uppgifter samt godkända tentamina. För betyget Väl Godkänd krävs närvaro, aktivt deltagande samt godkända inlämningar vid gruppövningarna, godkända tentamina, samt sammanlagt 45 av 60 möjliga poäng på tentamina (varje tentamen kan ge 30 poäng).

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av synpunkter på kursen genom en kursvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.