Kursplan

Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

Kursens moduler

Modern hinduism, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Godkänd grundkurs om 30 hp i valfritt ämne, eller motsvarande.

Innehåll

Kursen behandlar modern hinduism, det vill säga formuleringar av hinduism som vuxit fram från 1800-talet och framåt, och som legat till grund för många av de yoga-och meditationsrörelser som fått global genomslagskraft idag.

Mer specifikt fokuserar kursen på följande teman:

• Vad har kolonialism, orientalism, och nationalism haft för roll i att forma och definiera den hinduiska traditionen i modern tid?
  • Vad utmärker hinduism som en global religion idag, och hur kan vi förstå det stora internationella intresset för praktiker som yoga och tantra i relation till den hinduiska traditionen?

Kursen riktar sig till dem som har ett intresse av att fördjupa sina kunskaper om modern hinduism, liksom till dem som är intresserade av frågor kring hur religiösa traditioner responderat på och utvecklats genom moderniserings- och globaliseringsprocesser.

Kunskap och förståelse

• redogöra för den historiska, politiska, och sociala kontext som legat till grund för utvecklingen av moderna former av hinduism från 1800-talet och fram till idag
  • redogöra för de övergripande dragen i det som kallas modern hinduism
  • diskutera relationen mellan den hinduiska traditionen och globala, hindu-inspirerade yoga- och meditationsrörelser

Färdigheter och förmåga

• analysera hur moderniserings- och globaliseringsprocesser samverkat i utvecklingen av moderna former av hinduism och hindu-inspirerade yoga- och meditationsrörelser
  • analysera och problematisera begreppet hinduism i relation till begreppet religion
  • jämföra olika vetenskapliga perspektiv och utgångspunkter gällande studiet av modern hinduism

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• kritiskt tolka och värdera olika definitioner av hinduism och anspråk på att representera denna tradition
  • kritiskt reflektera kring den koloniala kontext som formade det tidiga akademiska studiet av hinduism, och de etiska problem och frågeställningar som detta gett upphov till

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.

Undervisningsspråk: Svenska

Examinationsformer

Kursen examineras genom hemtentamen och deltagande i obligatoriska seminariediskussioner. Tidpunkterna för dessa är preciserade i de anvisningar som studenten får senast två veckor före kursstart.

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ska studenten göra en ersättningsuppgift i enlighet med lärares anvisningar.

Student är skyldig att behålla en kopia på skriftliga hemuppgifter tills de är betygsatta och återlämnade.

Den som lämnar in hemuppgift efter stipulerad tid har inte rätt att få den bedömd, utan får gå upp vid ordinarie omtentamen alternativt få en ny tentamen sig förelagd vid ett annat tillfälle.

Student vars tentamen underkänts kan ges möjlighet att komplettera de underkända delarna för godkänt betyg i enlighet med lärares anvisningar.

För student som underkänts i tentamen ges möjlighet till förnyat prov vid högst fyra tillfällen.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.

Betyg

För betyget Godkänd krävs fullgjort deltagande i obligatoriska undervisningsmoment samt godkänt betyg på hemtentamen. För betyget Väl godkänd krävs fullgjort deltagande i obligatoriska undervisningsmoment samt väl godkänt betyg på hemtentamen.

Betyget Godkänd kan inte ändras till Underkänd på studentens begäran.

En student som godkänts på tentamen får inte delta i ny examination för högre betyg.

Vederbörande har inte heller rätt att återkalla en inlämnad skriftlig uppgift för att undvika betygsättning.

Kursvärdering

Institutionen ansvarar för att kursvärdering systematiskt och regelbundet genomförs,sammanställs, analyseras och kommuniceras till studenterna i enlighet med styrdokument för kursvärdering vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Utöver angivna lärandemål ska studenten inom kursen, när så är relevant, uppmuntras att göra bedömningar med avseende på jämställdhets- och likabehandlingsaspekter, samt medvetandegöra och problematisera ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar utveckling.

Kursen kan ges som internetbaserad distanskurs. I detta fall krävs att studenten har tillgång till dator med mikrofon och webbkamera samt internetuppkoppling.